Mercedes-Benz Forum banner

W220 antennesysteem en sleutelhanger

141K views 88 replies 21 participants last post by  wallyp  
#1 · (Edited by Moderator)
Er is veel discussie geweest over W220-antennes, GPS die zijn locatie verliest, slechte radio-ontvangst, welke antenne voor de mobiele telefoon wat doet en hoe de sleutelhanger werkt. Om wat mist weg te nemen, ga ik informatie samenstellen op basis van de WIS en deze presenteren als referentie voor het antennesysteem van de W220 en hoe het allemaal werkt.

In de hoop aan de juiste kant van 'fair use' te blijven, gebruik ik diagrammen uit de WIS, maar de verbale beschrijvingen zijn van mij. Met het oog op copyright is het noodzakelijk om de WIS te raadplegen voor meer gedetailleerde beschrijvingen en technische informatie van MB. Om dat gemakkelijker te maken, heb ik de documentnummers vermeld, zodat u de WIS kunt controleren op verschillende optiecodes, modeljaren en meer details. U heeft toegang tot de WIS via een abonnement (jaarlijks of dagelijks) op STAR TekInfo

Laten we beginnen... RF-signalen worden opgepikt door een antenne. In de W220 zijn antennes voor FM, TV, AM en Remote Central Locking (uw sleutelhanger) ingebed in de achterruit. Alle achterruiten hebben dezelfde ingebedde antennes, ongeacht de landcode. Er zijn enkele kleine vormvariaties tussen infrarood afgeschermd glas en normaal glas, maar beide typen zijn functioneel equivalent. In het eerste diagram hieronder zijn locaties gemarkeerd met 1 voor de FM-banden, voor Remote Central Locking en voor TV (de tuners waren alleen in Europa verkrijgbaar). Locatie 2 is voor AM. Locatie 3 is eigenlijk de haaienvinantenne op het dak; deze zit niet in het glas. Locatie 4 is voor digitale audio-uitzendingen, een optie die alleen in Duitsland wordt aangeboden.

De haaienvin (op het dak) dient om signalen te ontvangen en te verzenden wanneer een draagbare mobiele telefoon via een cradle (inclusief hybride Bluetooth-cradles met ingebouwde antennekoppelingen) op het systeem is aangesloten. Het zendt ook Tele-Aid-signalen uit en kan signalen verzenden en ontvangen voor het Europese UHI-systeem. In Noord-Amerika gebruiken de meeste moderne draagbare mobiele telefoons niet de haaienvin- of achterbumperantenne, maar vertrouwen ze alleen op de antenne van de handset.

GPS-signalen worden ontvangen en doorgegeven van de (aangedreven) GPS-haaienvinantenne naar een splitter en naar COMAND; het gesplitste inkomende signaal wordt ook doorgegeven aan de Tele-Aid-module. De haaienvin maakt geen deel uit van de achterruit, maar is eraan bevestigd.

Merk op dat de mobiele telefoonantenne zowel ontvangt als verzendt; de andere zijn alleen ontvangst. Bovendien wordt stroom op twee manieren geleverd aan aangedreven antennes: via afzonderlijke koperen stroomdraden of via de coaxkabels, die zowel RF-signalen als stroom kunnen verwerken.

Er is een reserve/reserve TELEAID-antenne in de achterbumper, maar deze wordt alleen gebruikt als de primaire 'haaienvin' defect is, zoals bij een rollover. De telecommunicatie-regeleenheid (N112) detecteert een storing in de haaienvinantenne (A2/49a1) en activeert de bumperantennes. Raadpleeg document GF82.95-P-3001SZ voor specifieke details.

Image

Referentiedocument is GF82.62-P-3106-01B

Nu we de signalen hebben, wat doen we ermee? Volgens het onderstaande diagram lijken alle entertainment- en Remote Locking-signalen naar een versterker te gaan.

Image

Referentiedocument GF82.62-P-0001A

Image

Referentiedocument GF82.62-p-3105-04A

De versterker filtert de signalen van de achterruitantennes, versterkt ze selectief en stuurt ze via coaxkabel naar hun respectievelijke besturingsmodules. Voor AM/FM/TV gaan ze naar de radio of COMAND. Voor Remote Unlock gaat het sleutelhangersignaal naar de Overhead Control Panel Control Module.

Enkele basisideeën voor probleemoplossing:

Wat ontvangst, maar het is vrij zwak---- Dat zou erop wijzen dat COMAND / radio en antennes werken, maar de versterker stuurt geen sterk genoeg signaal door. Dat KAN te wijten zijn aan een slechte versterker, slecht contact tussen antenne en versterker of het aanbrengen van een metallic tint op de achterruit. De antennes in het glas hebben geen 'hardwired' verbinding met de versterker. Let op de kleine contactpunten aan het einde van elk van de armen. Dat is wat verbinding maakt met de juiste antennes in de achterruit. (Ondersteboven weergegeven). Wanneer je een 'touch'-verbinding hebt, kun je troep (bij gebrek aan een betere term) ophopen die die verbinding kan aantasten.

Image

Geen ontvangst, inclusief sleutelhanger ontgrendelen ---- Geen spanning die naar de versterker gaat (controleer zekering 61 in de zekeringkast achterin) betekent geen verbinding van versterker naar antennes of versterker heeft een totale meltdown ondergaan.

En dat behandelt zo ongeveer de antennes in het glas. De volgende is de GPS-antenne.

Attachments

• Like
Reactions: BestOrNothinW220
#2 · (Edited by Moderator)
W220 "SharkFin" - en een goedkope vervanging

U bent waarschijnlijk al bekend met waar onze "sharkin" zich bevindt, die wratachtige uitstulping bovenop het achterruit. De sharkfin herbergt eigenlijk 2 antennes. Eén voor GPS en de andere voor mobiele telefoons. De GPS-antenne is een "actieve" antenne. Dat wil zeggen dat deze een geïntegreerde versterker heeft als onderdeel van de antenne zelf. Spanning voor die versterker wordt geleverd via de middengeleider van de coaxkabel, meestal 3-5 V. (referentiedocument GF82.62-p-0001A)

GPS-signalen gaan van de antenne via een splitter aan de passagierskant van de kofferbak achter de bekleding (A2/6 hieronder). De splitter is vereist wanneer zowel TELEAID als COMAND zijn geĂŻnstalleerd. (referentiedocument(en) GF82.95-p-4102A en GF82.85-P-3107A)

Image

De splitter neemt het signaal van de GPS-antenne en stuurt het naar zowel de navigatieprocessor als de TELEAID-besturingsmodule (zie het blokschema in de vorige post). De verbinding met TELEAID is in het geval van airbagontplooiing, uw GPS-positie-informatie kan worden verzonden. De signalen naar de navigatieprocessor (gelegen aan de linkerkant van de kofferbak, achter een verwijderbaar paneel vanaf 1 september 2003 bouwdata) worden verwerkt en uw locatie wordt berekend en weergegeven. Eerdere modeljaren hebben de navigatieprocessor anders gemonteerd, maar op dezelfde algemene locatie; zie de telefoonbulletins op Phone Bulletins voor de locatie.

Image

4 satellieten zijn vereist voor een eerste positieberekening, 3 satellieten zijn dan vereist om die positie te behouden. 1 satelliet is alles wat nodig is om uw datum/tijd/klok bij te werken. Uw reisroute wordt bepaald door de reeks positiebepalingen die ongeveer 50 keer per seconde worden berekend. Dit wordt Continuous Position Finding genoemd (referentiedocument GF82.61-P-3007BA en AN82.85-P-0002M). Extra positiebepaling en -richting worden berekend en toegepast met behulp van alle 4 de wielsnelheidssensoren, een interne gierhoeksensoreenheid in de navigatieprocessor zelf en gedigitaliseerde kaartgegevens. Dit staat bekend als Map Based Position Finding. (referentiedocument GF82.61-P-4001BA). De navigatieprocessor gebruikt beide methoden tegelijkertijd en wordt Compound Position Finding genoemd.

Intermitterend verlies van GPS-satellietsignalen als gevolg van tunnels, hoge gebouwen en dergelijke, zal de positienauwkeurigheid verminderen, afhankelijk van de lengte van het signaalverlies. Verlies de signalen lang genoeg en het zal je uiteindelijk "Off Road" zetten. Langdurig verlies van GPS-signalen kan ook worden toegeschreven aan een storing van de geĂŻntegreerde versterker in de GPS-antenne zelf of vochtindringing in een van de verbindingen tussen de antenne en de navigatieprocessor - bijvoorbeeld bij de splitter. Wanneer dit gebeurt, heeft de navigatieprocessor geen GPS-fix als uitgangspunt en past Map Based Position Finding toe op zijn laatste bekende goede fix. Met andere woorden, hij denkt dat je een behoorlijke afstand verwijderd bent van waar je werkelijk bent en totdat je een andere GPS-fix krijgt, d.w.z. het antenne-/verbindingsprobleem oplost. Dat is mij overkomen. Blijkt dat mijn antenne geroosterd is.

Een goedkope oplossing is een actieve GPS-antenne van ongeveer $ 20 met een blauwe FAKRA-connector, bij voorkeur een haakse. Voor de dollarbewuste onder ons, kijk hier http://www.rfsupplier.com/active-antenna-devices-with-fakra-blue-connector-p-1487.html Let op: de afbeelding toont een rechte FAKRA-connector, u moet in de bestelling een R/A (haakse) FAKRA C-connector specificeren. 3 meter lange coax. Ze hebben gratis verzending en u kunt paypal gebruiken. Het bedrijf is gevestigd in Shenzhen China.

Voor degenen die de voorkeur geven aan een leverancier in de VS (althans het telefoonnummer is 212 NYC-gebied), kijk hier http://www.mbdoctor.com/mercedes-be...ps-antenna-fakra-mfd2-rns510-vw-audi-seat-skoda-mercedes-rns-e-rns-510-002.html Heeft ook gratis verzending en gebruikt paypal.

Image

Plaats hem in het midden van de hoedenplank, tussen de middelste hoofdsteun en de rand van de zonwering, leid de coax onder de hoofdsteun en dan langs de bovenste achterrand van de achterbank (duw de coax tussen de bovenkant van de achterbank en de hoedenplank) naar de basis van de C-stijl, vandaar naar achteren geperst onder de rand van de hoedenplank, door het gat in de kofferbak. Rechte blauwe FAKRA was een beetje een booboo, heb een haakse nodig, maar ik zal de navigatie-eenheid voorlopig niet volledig 3-4 mm laten zitten om te voorkomen dat de coax wordt gekrompen.

Werkt prima, de GPS-positie is na ongeveer 3 minuten netjes gereset. Ik houd 2-4 satellieten vrijwel de hele tijd vast met momentaan 5 of meer willekeurig. Door door het infrarood beschermde en getinte achterglas te moeten kijken, de helft van de lucht wordt bedekt door een metalen dak en geen echte adequate grondvlak, wordt het behoorlijk gehinderd. Maar ik wilde het niet op het dak proberen te monteren en de coax onder de achterruitafdichting laten lopen. Op het dak heb ik een stabiele ontvangst van 9-11 satellieten.

UPDATE Een veel meer gedetailleerde methode om de vervangende GPS "puck" te monteren, is hier. Voor alle doeleinden is het onzichtbaar en werkt het uitstekend .... https://www.benzworld.org/forums/w2...ums/w220-s-class/2997065-repost-20-usd-gps-antenna-replacemnt.html#post17493073

Attachments

• Like
Reactions: BestOrNothinW220
#3 · (Edited)
Bedankt voor al die informatie en een geweldige thread, Ex-Fed - het wordt vermeld in de Encyclopedie en ook in het W215-forum, aangezien het ook van toepassing is op dat model.

Deze thread is gesloten gehouden terwijl Ex-Fed hem opbouwde, zodat de referentie-informatie bij elkaar kon worden gehouden. Hij is nu open.

Nog een gedachte - de originele Mercedes Sirius/XM-antenne was een aparte, aanvankelijk gemonteerd bovenop het midden van de kofferbak - niet de meest aantrekkelijke locatie, en het vereiste een gat in het midden van het kofferdeksel. Net zoals Ex-Fed de vervanging voor zijn defecte GPS-antenne heeft beschreven, zijn er alternatieven van derden voor de Sirius/XM-antenne. Sommige kunnen op de achterste hoedenplank worden gemonteerd, zoals Ex-Fed deed; anderen zijn succesvol geweest door de firewall te passeren en de antenne in de A/C-inlaatplenum voor de voorruit te monteren.

#4 · (Edited)
Nog een gedachte - de originele Mercedes Sirius/XM-antenne was een aparte, die oorspronkelijk bovenop het midden van de kofferbak was gemonteerd - niet de meest aantrekkelijke locatie, en het vereiste een gat in het midden van het kofferdeksel. Net zoals Ex-Fed de vervanging voor zijn defecte GPS-antenne heeft beschreven, zijn er alternatieven van derden voor de Sirius/XM-antenne. Sommige kunnen op de achterste hoedenplank worden gemonteerd, zoals Ex-Fed deed; anderen hebben succes gehad door door de firewall te gaan en de antenne in de A/C-inlaatplenum voor de voorruit te monteren.
Ik heb de exacte bouwdatum niet kunnen controleren, maar was de Nav Processor de onderste box op de COMAND-stapel in het midden van het dashboard voor MY 03 en eerder? Zo ja, dan is het A/C-plenum een briljante oplossing. Ik zou het niet gebruiken op de in de kofferbak gemonteerde Nav Processors-modellen, het signaalverlies voor die lange (noem het 10M of 33 voet) coaxiale kabel zou onbetaalbaar hoog zijn.

Hier komt wat Geek Speak, je bent gewaarschuwd!

RG174 coax op de goedkope alternatieve GPS-antennes heeft ongeveer 1,5 db verlies PER VOET bij GPS-satellietfrequenties van 1,5 GHZ. Dus een run van 33 voet (10M) zou in de orde van -45 db verlies bij de processor zijn. De overgrote meerderheid van die alternatieve antennes heeft slechts +25 tot 30 db versterking bij de pre-amp output van de antenne. Dus signalen komen na 33 voet coax 15 db lager aan dan helemaal geen antenne en in principe onbruikbaar. Zal discussie over signalen onder de ruisdrempel en signaal-ruisverhouding voor een andere keer bewaren ;)

Het komt erop neer dat je de coax zo kort mogelijk moet houden voor de beste prestaties.

#5 ·
Ex-Fed,

Geweldige info, en uw inspanningen worden zeer gewaardeerd.

Deze post is een poging om extra real-world info toe te voegen, geen poging om uw info aan te vallen of te bekritiseren...

Ik heb behoorlijk wat moeite gedaan om het mobiele telefoonsysteem in mijn USA 2003 S430 te verbeteren. Toen ik hem een jaar geleden kocht, had hij de V60-houder en Bluetooth-puck geĂŻnstalleerd, samen met het spraakbesturingssysteem. De Bluetooth-puck koppelde met mijn Motorola Razr Maxx HD. Ik kon de contactenlijst van de telefoon niet gebruiken, maar herbouwde wel de contactenlijst van de auto om het spraakbesturingssysteem te kunnen gebruiken.

Omdat ik wel reis, wilde ik betere telefoonprestaties dan ik kon krijgen met de antenne van de mobiele telefoon door de ramen van de S430. Ik kocht een Wilson Sleek booster-systeem, dat werd geleverd met een magnetische antenne. De prestaties (gemeten aan de hand van de netwerksignaalsterkte, niet de displaybalken) verbeterden aanzienlijk met de antenne bovenop de auto, maar ik kon het niet accepteren om de kabel door de deuropening en over het dak te laten lopen.

Om een lang verhaal kort te maken, heb ik de houder en puck in het onderste consolecompartiment geplaatst, de booster en telefoon in het bovenste compartiment en de bestaande coaxkabel naar de linker achterspatbord gebruikt. Ik verwijderde de TeleAid/telefoonschakelaar en de lineaire compensator, schakelde het verouderde analoge TeleAid-systeem uit en sloot de Wilson-booster aan op de antenne van de achterbumper.

Er was nergens in het systeem een teken van een bestaande verbinding met de haaienvin. Het GPS-navigatiesysteem werkt goed (nou ja, de ontvanger wel - de gebruikersinterface is waardeloos)

Geen idee of de antenne-opstelling door de fabriek, door de dealer of door iemand anders is geĂŻnstalleerd. Het zag er zeker helemaal origineel uit - geen spoor van geknoei of slechte installatie.

#7 ·
Voordat ik overstapte op een Chinese head unit, had ik het vreemdste systeem. Standaard COMAND head unit en Bluetooth puck met staart. Soms duurde het meer dan een half uur om GPS-satellieten te vinden, MAAR zodra ik mijn mobiele telefoon aanzette, vond hij meteen satellieten. Het maakte niet uit of de telefoon GPS had of niet.

#8 ·
@ Wally P

Voor zover ik kan zien, eindigt de hieronder getoonde fabriek/dealerconfiguratie met de bumperantenne bij N123/4 TELEAID Emergency Call System Control Unit (onder de achterbank.)

N123/4 heeft de functie om een ​​telefoonverbinding tot stand te brengen, via de telefoonantenne (a2/49a1). Als de telefoonantenne defect is, bijvoorbeeld in het geval van een rollover, zijn er noodantennes beschikbaar in de achterbumper. N123/4 detecteert de storing van de telefoonantenne en activeert automatisch de noodantenne. (referentiedocument GF82.95-p-2006sx)

Nu, dat gezegd hebbende, stel ik dat u MOGELIJK daadwerkelijk de haaienvin gebruikt voor het gebruik van een mobiele telefoon. Op basis van uw bericht gebruikte u (neem ik aan) de coax die oorspronkelijk in de middenarmsteun zat. Het enige zichtbare pad voor die coax was naar de kofferbak en niet naar de achterbank.

Ik gebruik hierboven "MOGELIJK" omdat, zoals u aangaf, een niet-MB-werkplaats mogelijk afzonderlijke coaxkabels van de bumperantennes naar de console heeft gelegd. Zonder serieus "vuilnisbakduiken" en draad tracering is er niets te zeggen.

Praktisch gezien heeft u een systeem dat voor u werkt, dus het is allemaal goed! :thumbsup:

Attachments

#9 ·
Ik heb de achterbank daadwerkelijk verwijderd en de coaxkabel fysiek getraceerd vanaf de console, onder het tapijt en de achterbank naar de kofferbak en de schakelaar en lineaire aandrijving, en van daaruit door de achterkant van de kofferbakvloer naar de antenne. Geen verbinding die ergens op de kabel omhoog gaat... Ik gebruik absoluut de achterbumperantenne.

#10 · (Edited)
Ik heb de sporen zo ver als ik kon gevolgd - dit is wat ik heb gevonden

Wel, wel. Nog maar twee weken geleden at ik kalkoen voor Thanksgiving. Nu is het tijd om de nederlaag te slikken. De oorspronkelijke post in deze slot bevatte onjuiste informatie; ik heb deze serieus herzien om hem nauwkeuriger te maken. In een van de onderstaande posts merkt Bullethead_D op dat ik (in een nu verwijderde foto) de Audio Gateway had geĂŻdentificeerd als de Tele-Aid Control Module; hij heeft absoluut gelijk. Hoewel zijn opmerking in post #12 hieronder geen zin zal hebben na deze revisies, was zijn opmerking volledig correct voor de oorspronkelijke post waarnaar hij verwees.

Kortom (zodat je dit niet hoeft door te worstelen): Hoewel het blokschema in Ex-Feds post hierboven (in de WIS) was gelabeld voor auto's met D2B-glasvezelbussen, geloof ik dat het ook correct en van toepassing is op auto's met de MOST-bus. Inderdaad, de plug-in of antennegekoppelde mobiele telefoons zullen zowel de haaienvinantenne als de achterbumperantenne gebruiken, en de antenne die op een bepaald moment in gebruik is, wordt bestuurd door de Tele-Aid Control Module. Hier is waarom.

Om de bodem van de vraag te bereiken waar de middenconsole-antenne op aansluit en of het signaal van de middenconsole via de haaienvinantenne wordt verzonden, heb ik mijn achterbank eruit getrokken en ook de apparatuurruimte aan de linkerkant van de kofferbak (foto hieronder) geopend om antenneleidingen te traceren.

OPMERKING: Mijn auto is een '05; een '06 met de optionele mobiele telefoonharnas zal hetzelfde zijn. Zie echter de telefoonbulletins op http://home.earthlink.net/~phdwebsite/phone_bulletins.htm voor de configuratie van de apparatuurruimte voor eerdere modellen.

De Tele-Aid Control Module bevindt zich inderdaad onder de passagierskant van de achterbank, naast de achterste SAM (eerste foto). Let op de twee coax-antenneleidingen die van de module komen, plus een van wat een "haaienvinleiding" lijkt te zijn (gezien op Ex-Feds foto's in post 15 hieronder). Volgens het blokschema zou ik 3 antenne-aansluitingen op de Tele-Aid Control Module verwachten, en dat lijkt het geval te zijn. De coax-leidingen lopen rond de module en komen in kabelbomen die stevig zijn bevestigd aan de achterbank-ondersteuningsstructuur (voorgrond van de eerste foto) en lijken in tegengestelde richtingen (links en rechts) te gaan - dat maakt het moeilijk om ze precies te traceren, zonder de harnassen los te koppelen en de tape open te scheuren. Sorry, mensen, zo ver wilde ik gewoon niet gaan! Omdat ik de module niet heb verwijderd, kon ik niet precies verifiëren in welke harnas elke leiding ging en daarom waar deze uiteindelijk in de kofferbak terechtkwam. En het is nog steeds niet leuk om de gegoten geluidsbarrière-isolatie omhoog te trekken.

Image

Wat het ook moeilijk maakt, is dat de antenneleiding van de middenconsole in het achterbankgedeelte en langs de achterdeuropening lijkt te gaan en vervolgens de kofferbak in. Zo direct gaat het niet. Het komt in een van die harnassen onder de achterbank-ondersteuningsstructuur, dus ik vond de exacte routing moeilijk te traceren om dezelfde reden als de leidingen van de Tele-Aid Control Module.

In de kofferbak zijn er twee coax-leidingen die de kofferbak onder de hoedenplank kruisen. Op de foto hieronder zijn deze gelabeld met "B" en "C". Leiding "B" sluit aan op een korte leiding "A" die rechtstreeks naar de achterbumperantenne gaat. Leiding "C" gaat door een grommet in de linker achterwielkast en ik geloof in het achterbankgedeelte. Ik kon zijn uiteindelijke terminus niet bepalen, maar ik vermoed dat deze naar de Tele-Aid Control Module gaat.

Image

Het verwijderen van het platform met de CDC, de navigatielezer, de MHI-controller en de antenneschakelaar, en ook het verwijderen van de lineaire compensator en de beugel, onthult de wirwar van leidingen en harnassen op de derde foto hieronder.

Image

Nogmaals, leiding "B" sluit aan op leiding "A", die rechtstreeks naar de achterbumperantenne gaat (leiding "A" is op twee plaatsen gelabeld, omdat deze moeilijk te zien is op de foto). De connector voor leiding A en leiding B bevindt zich achter het bovenste gat voor het monteren van de lineaire compensatorbeugel.

Er zijn drie coax-leidingen, gelabeld 1, 2 en 3, afkomstig van een harnas dat ook koperdraad-voedingscomponenten naar de baai voert. Leiding 1 is gelabeld "Antenne" en gaat naar de "Antenne"-aansluiting op de antenneschakelaar. Volgens het telefoonbulletin voor de '05 is dit de "hoofdantenneleiding". Leiding 2, gelabeld "Handy" (een term die Duitsers gebruiken voor mobiele telefoon) gaat van het harnas naar de lineaire compensator. Leiding 3 is gelabeld "LCT" en is volgens het telefoonbulletin de Tele-Aid-leiding; deze sluit rechtstreeks aan op de "LCT"-poort op de antenneschakelaar.

Leiding 4 heeft alleen een Tyco-fabrikantlabel en is een korte leiding die de lineaire compensatoruitgang (van leiding 2, gelabeld "Handy") verbindt met de "Booster"-poort van de antenneschakelaar. In wezen is het een voortzetting van leiding 2, die een versterkt signaal draagt. Omdat het enigszins moeilijk te onderscheiden is op de foto, is leiding 4 twee keer gelabeld.

Dus in wezen sluiten alle drie de coax-leidingen die van het harnas achter de MHI-besturingseenheid en de lineaire compensator komen, aan op de antenneschakelaar.

Hoewel ik niet in staat was om de andere terminus van elke leiding positief te traceren (wat de vraag definitief zou hebben beantwoord, zonder te gokken), is de installatie, voor zover ik kan zien, waarschijnlijk consistent met het blokschema van Ex-Fed. Men zou verwachten drie antenne-aansluitingen op de Tele-Aid Control Module te zien, en deze zijn aanwezig. De coax-leidingen in de kofferbak naar de achterbumperantenne, naar de lineaire compensator en naar de antenneschakelaar zijn allemaal aanwezig en in overeenstemming met het telefoonbulletin (hoewel de lineaire compensator en de antenneschakelaar niet op het blokschema worden weergegeven). Hoewel het me stoort dat ik niet kan zien waar elke leiding fysiek op aansluit, is mijn oude rug gewoon te pijnlijk om alle bestaande, in de fabriek geĂŻnstalleerde draadbomen onder de achterbank te verwijderen om te zien - vooral voor een systeem dat geen storingen ondervindt!! Maar ik heb genoeg gezien om te concluderen dat een mobiele telefoon met een antennestekker in zijn houder (bijv. StarTac, TimePort, V60 of V710), of een die wordt gebruikt in een van de "hybride" Bluetooth-houders met een antennekoppeling (bijv. RAZR), de haaienvinantenne of de achterbumperantenne zou kunnen gebruiken; het Tele-Aid-systeem doet dat ook, en de Tele-Aid Control Module bestuurt de antenne die wordt gebruikt.

In Noord-Amerika vertrouwen mobiele telefoons die geen koppeling of houder gebruiken, alleen op hun eigen interne antennes.

De WIS verwijst naar andere documenten die van toepassing zijn op auto's die zijn uitgerust met Keyless Go, Remote Heater, Digital Audio Broadcasts (Duitsland), Remote Start (Duitsland) en COMAND-opties (zowel VS als Euro) die kunnen resulteren in enkele verschillen van het blokschema in de eerste post. Ze moeten echter hetzelfde zijn met betrekking tot mobiele telefoon- en gps-systemen.

Daarnaast zijn er verschillende redenen waarom men de console-antenneleiding rechtstreeks naar de achterbumperantenne zou kunnen leiden. 1) Een eigenaar heeft het systeem geĂŻnstalleerd, zich niet geabonneerd op Tele-Aid, en rechtstreeks naar de lineaire compensator gaan (waarbij zowel Tele-Aid als de antenneschakelaar werden omzeild) was de gemakkelijkste manier om dit te doen; 2) Tele-Aid was defect of had storingsindicaties (zeer gebruikelijk in analoge systemen nadat het Noord-Amerikaanse analoge mobiele netwerk enkele jaren geleden werd uitgeschakeld) en werd uitgeschakeld met behulp van DAS. Dat zou zowel de haaienvin- als de bumperantennes hebben uitgeschakeld. In dit geval kan een technicus de verbindingen rechtstreeks naar de lineaire compensator opnieuw hebben gedaan om de draagbare mobiele telefoonfunctie te laten werken. Er kunnen andere redenen zijn, maar dat zijn er twee die opvallen.

Attachments

#11 ·
Wauw! Je hebt veel moeite gedaan om dit te bekijken!

Dat betekent dat ik nu terug in het systeem moet om te zien wat ik gemist zou kunnen hebben...

Als ik de "nood" bumperantenne voor de mobiele telefoon gebruik, kan ik wel eens betere prestaties krijgen van de haaienvin mobiele telefoonantenne.

Mijn auto had het TeleAid-systeem, omdat ik elke keer een foutmelding kreeg als ik de auto startte, die me vertelde dat TeleAid niet werkte. Ik kwam erachter hoe ik het STAR-systeem kon gebruiken om TeleAid uit te schakelen (veel eerder dan de installatie van de mobiele telefoonversterker en de bijbehorende vereenvoudiging van het antennesysteem). De GPS en de mobiele telefoon bleven werken nadat TeleAid was uitgeschakeld.

Nadat ik de antenneschakelaar en de lineaire compensator had verwijderd, bleven zowel de mobiele telefoon als de GPS werken.

Ik zal proberen de antenneleidingen van de haaienvin te vinden en te zien waar ze naartoe leiden, en zal verslag uitbrengen. Het kan een paar dagen duren - dit is een behoorlijk drukke tijd.

Ik weet dat je dit niet voor mij doet, maar ik waardeer het echt.

#13 ·
Wally,

De haaienvinantenne voor mobiele telefoons is een passieve antenne - dat wil zeggen, hij wordt niet gevoed (in tegenstelling tot de GPS-antenne). Daarom zou je de overstap moeten kunnen maken. Ik weet niet of het je een betere ontvangst zal geven - het signaal van de bumperantenne wordt versterkt door de lineaire compensator. Er is een mogelijkheid dat het het sterkere signaal is.

#14 · (Edited)
Bullethead_D,

Bedankt voor uw aanbod - PM verzonden!

Zoals men uit een lezing kan opmaken, moest ik, zonder de apparatuur in het onderste deel van de baai te trekken, een aantal dingen veronderstellen. Ik zal proberen het vandaag opnieuw te doen (zou wat meer tijd moeten hebben) en deze keer dat spul eruit trekken om verbindingen en ook onderdeelnummers te verifiëren die ik gisteren niet kon zien. Als ik het mis heb, zal ik de post corrigeren - bedankt voor uw opmerkingen!

Ik geloof dat ik gelijk heb over de VCM - het bevindt zich waar het telefoonbulletin zegt dat het moet worden geplaatst. Misschien heb ik een misleidende term gebruikt - het bevindt zich achter het aluminium paneel waarop de versterker zich bevindt; het bevindt zich NIET achter het plastic ventilatiepaneel voor de baai. Ik hoop dat dit het oplost. Ik zal meer weten als ik er hands-on mee bezig ben.

OPMERKING: Mijn auto is een '05. Een '06 zal hetzelfde zijn. De VCM-locatie en andere configuraties van de apparatuurruimte zullen echter verschillend zijn in eerdere modellen. Zie http://home.earthlink.net/~phdwebsite/phone_bulletins.htm

#15 · (Edited)
Haaienvin kabels lopen van onder de haaienvin, onder de sierstukken langs de bovenkant, de rechterkant en de rechter benedenhoek van de achterruit. Via de rubberen doorvoer in de rechterbovenhoek van de kofferbak. De routing naar dit punt is generiek voor alle W220's tot MY10. ( foto's volgen )
Referentiedocument AR82.70-P-8951I van 17 maart 2010.

Vanaf dat punt komen geĂŻnstalleerde opties en modeljaren in het spel. Zal proberen het later wat op te splitsen als ik kan.

Eerste foto:
1 = haaienvin basis
2 = bovenste sierstuk
3 = coax kabels

Tweede foto:
3 = coax kabels
4 = sierclip
A = rubberen doorvoer in kabelgoot A in de kofferbak

Derde foto: Breder beeld dat het gebied van de tweede foto beslaat. Let op: de sierlijst zit nog vast en de weerbestendige afdichting wordt opgetild om de doorvoer te laten zien.
5a-5b = achterruit sierlijst

Foto vier: gebied in de kofferbak waar de coax kabels in komen. GPS coax zou naar de splitter gaan (indien uitgerust met Teleaid) en dan over de achterkant van de bovenste kofferbak naar de Nav Processor. Cel coax gaat via een breekpuntverbinding zoals getoond in de vierde foto (zonder Teleaid) of een breekpuntverbinding onder de splitter (met Teleaid).

Attachments

#16 ·
@ iedereen
Voordat u verder onderzoek instelt - Skylaw heeft een auto geleverd op 14-10-2004 met code 359 "TELEAID LOW COST USA WITH CELL PHONE PREINST. UPCI" en CODE 530 "COMAND DVD APS USA WITH NAVIGATION". Code 813 (of andere voor de VS) "LINGUATRONIC=spraakbesturing" en 388 MOBIELE TELEFOON UHI ontbreken.

Denkt u dat pe82.95-u-2101-99sl en pe82.70-u-2101-99sk de juiste documenten zijn?

#18 ·
@ allen
Voordat u verder onderzoek instelt - Skylaw heeft een auto geleverd op 14-10-2004 met code 359 "TELEAID LOW COST USA WITH CELL PHONE PREINST. UPCI" en CODE 530 "COMAND DVD APS USA WITH NAVIGATION". Code 813 (of andere voor de VS) "LINGUATRONIC=spraakbesturing" en 388 MOBILE PHONE UHI ontbreken.

Denkt u dat pe82.95-u-2101-99sl en pe82.70-u-2101-99sk de juiste documenten zijn?
Eigenlijk heeft mijn auto linguatronic en mobiele telefoon (MHI - niet UHI) geĂŻnstalleerd. Altijd al gehad.

#17 · (Edited)
Redelijke deal als het niet verandert in een rokende krater bij de eerste poging om het te gebruiken. Minder dan $300 voor alles inclusief verzending.

#20 · (Edited)
Ik kan het niet zeggen, Bullethead_D. De MHI en spraakbesturing stonden op de raamsticker toen ik hem kocht, en ze waren geĂŻnstalleerd. Ik kocht de auto van een dealer als een in beslag genomen auto ongeveer 6 maanden na de eerste verkoop aan een bedrijfsleider. Er stond minder dan 5.000 mijl op de teller. Hij had geen telefoonhouder of een handset - die moest ik extra kopen. Maar hij had wel de MHI-contactplaat en de rest van het MHI-systeem, evenals spraakbesturing (linguatronic) al geĂŻnstalleerd. Normaal gesproken worden die items besteld en geĂŻnstalleerd door een MB Preparation Center bij de haven van binnenkomst in de VS. De installatie in mijn auto komt overeen met het telefoonbulletin, http://home.earthlink.net/~phdwebsite/phone_bulletins.htm Dus wanneer en waar ze zijn geĂŻnstalleerd, kan ik niet zeggen - maar het was voordat ik hem kocht, en het lijkt op de installatie van het POE-voorbereidingscentrum.

#21 ·
..... Het had geen telefoonhouder of handset - die moest ik extra kopen. Maar het had wel de MHI-contactplaat en de rest van het MHI-systeem, evenals spraakbesturing (linguatronic) al geĂŻnstalleerd. Normaal gesproken worden die items geĂŻnstalleerd door een MB Preparation Center in de haven van binnenkomst in de VS. ......
Er zijn instructies over hoe linguatronic in een W220 te retrofitten. De module voor het spraakbesturingssysteem wordt altijd onder de achterbank geplaatst. Maar de instructies tonen altijd een uitzondering "niet voor code 494 (US Version)". Bij elke auto hier in Duitsland komt een serviceboekje met een speciale datacard. Alle codes staan op deze kaart afgedrukt (zie foto). Als bijvoorbeeld een auto 813 (Linguatronic) mist en MB dit apparaat achteraf inbouwt, wordt een nieuwe kaart met de nieuwe code afgedrukt. Na het lezen hiervan is de MB-monteur op de hoogte van de aanwezigheid van dit achteraf ingebouwde apparaat. Misschien is dit anders in de VS. Concluderend met uw verklaring vermoed ik dat de Europese uitrusting niet voldoet aan de regels van de FCC of een andere instelling die verantwoordelijk is voor hoge frequenties (of iets monitort ;-)). De auto wordt alleen geleverd met de elektrische bedrading en is voorbereid op een lokale retrofit door MBUSA met verschillende apparaten. MBUSA genereert de bijbehorende documenten (zie in uw link). De vraag is - zijn er documenten in WIS voor deze retrofit door MBUSA of zijn er aanvullende documenten die alleen verkrijgbaar zijn bij MBUSA? Aan de andere kant verwijzen de elektrische schema's voor veel opties naar code 494.

Attachments

#23 ·
@Wally_P heeft nog wat foto's toegevoegd (bericht 15) om te helpen met het traceren van de bedrading. Ik kan je bijna beloven dat als je je systeem op een haaienvin kunt aansluiten, je mobiele telefoon een stuk beter zal werken. Houd er rekening mee dat je met de bumperantenne(s) niet het hoogtevoordeel van de 'vin en ook niet de echt omnidirectionele dekking krijgt.

#26 · (Edited)
#27 ·
Ik moet zeggen dat de manier waarop Merc zijn antenne plaatst als RF-engineer best netjes is. Ik denk niet dat het hoeft te worden aangepast, want zelfs als de antennes blootliggen, zal er geen significante toename zijn in de signaalsterkte. Een nieuwer software radio-ontwerp zou echter wonderen kunnen verrichten voor dit model. Ik heb onlangs wat bedrading van de celontvangstmodule gerepareerd en ik heb deze thread als leidraad gebruikt. Bedankt voor het geweldige delen.

#29 ·
Ik moet zeggen dat als RF-engineer de manier waarop Merc zijn antenne plaatst best netjes is, ik denk niet dat het hoeft te worden aangepast, want zelfs als de antennes blootliggen, zal er geen significante toename zijn in de signaalsterkte. Een nieuwer software radio-ontwerp zou echter wonderen kunnen verrichten voor dit model. Ik was onlangs wat bedrading van de mobiele ontvangstmodule aan het repareren en ik heb deze thread als leidraad gebruikt. Bedankt voor het geweldige delen.
Ik heb ooit een satellietinstallatie in een huis gedaan en die man stond erop dat de ontvangst beter moest zijn als ik de schotel op het dak plaatste, in plaats van aan de muur, omdat het signaal dan niet zo ver hoefde te reizen. :)

#30 ·
Hallo Ex-FED, je lijkt er veel van te weten :)
Ik heb net een W211 E320 Wagon 2003 gekocht.

Misschien kun je me helpen met het oplossen van dit probleem met de sleutelhangers, waar ik gek van word:

- BEIDE sleutelhangers werken niet via RF, alleen via IR (en de IR lijkt erg zwak, dus soms moet ik de metalen sleutel gebruiken om te vergrendelen/ontgrendelen).
- BEIDE sleutels worden prima door de auto herkend wanneer ze in het contact worden gestoken.
- BEIDE sleutels hebben nieuwe batterijen en de rode diode op de sleutels knippert felrood bij het indrukken van vergrendelen of ontgrendelen.
- Ik heb volledige ontvangst op de radio in FM-modus. (Niet getest AM of andere)
- Ik heb de zekeringen gecontroleerd en ze lijken allemaal in orde te zijn.

Weet je wat het zou kunnen zijn?
Ik vermoed dat de sleutels in orde zijn en dat het probleem ergens in de auto ligt.

Advies over de volgende stap?

Bedankt

#31 ·
Hallo Ex-FED, je lijkt hier veel van te weten :) Ik heb net een W211 E320 Wagon 2003 gekocht.

Misschien kun je me helpen met het oplossen van dit probleem met keyfobs waar ik gek van word:

- BEIDE keyfobs werken niet via RF, alleen via IR (en de IR lijkt erg zwak, dus soms moet ik de metalen sleutel gebruiken om te vergrendelen/ontgrendelen).
- BEIDE sleutels worden prima door de auto herkend wanneer ze in het contact worden gestoken.
- BEIDE sleutels hebben nieuwe batterijen en de rode diode op de sleutels knippert felrood bij het indrukken van vergrendelen of ontgrendelen.
- Ik heb volledige ontvangst op de radio in FM-modus. (Niet getest AM of andere)
- Ik heb de zekeringen gecontroleerd en ze lijken allemaal in orde te zijn.

Enig idee wat het zou kunnen zijn?
Ik vermoed dat de sleutels in orde zijn en dat het probleem ergens in de auto zit.

Advies over de volgende stap?

Bedankt
Bijgevoegd is het WIS-document over de centrale vergrendeling van de W211 wagon.

Als we daarnaar kijken, zouden enkele van de faalpunten zijn:

Keyfobs zenden geen RF of een verhaspelde toegangscode uit
achterste SAM (N10/2) krijgt geen signaal van de antenne
achterste SAM geeft geen toegangscode door
achterste SAM ontvangt geen ontgrendelingsautoriteit van EIS(N73)
EIS genereert geen ontgrendelingsautorisatie

In de infraroodmodus zou het feit dat het een beetje werkt erop wijzen dat de keyfobs een geldige toegangscode genereren, de IR-ontvanger naar DCM (N69/1) in orde is, het DCM naar EIS-pad in orde is, de EIS een ontgrendelingsautoriteit terugstuurt naar de DCM die vervolgens met de deur ontgrendelingsmotor (M14/6) praat.

Beide sleutels die goed werken in de contactschakelaar zouden erop wijzen dat de chips in de keyfobs en de IR-verbinding in orde zijn met een goede rijautorisatie van de EIS. Wijst op RF-signaalpad als defect.

Hierdoor komen we bij:
Mogelijke slechte/oude soldeerverbindingen in keyfobs waardoor de RF-zender niet werkt/zwak is.
Antenne of versterker werken niet zoals bedoeld
achterste SAM werkt niet zoals bedoeld
Defecte CAN B-verbinding met EIS van achterste SAM

Dit alles komt neer op een sessie met STAR denk ik om vast te stellen waar de fout optreedt. Ik vermoed dat het in het pad van de keyfob naar de antenne naar de achterste SAM zit.

Attachments

#33 ·
Bekijk de PDF voor de achterste SAM. Als alle vermelde functies (behalve vergrendelen/ontgrendelen op afstand) werken, is de kans groot dat de SAM in orde is.
Dit gaat er ook van uit dat de centrale vergrendelings-/ontgrendelingsknop op het dashboard ook werkt.

Bekijk nu de PDF van de antenneversterker. Dingen om te controleren zijn een kleine coaxiale verbinding tussen de linker antenneversterker en de SAM. Het RCL-signaal wordt ontvangen en gedemoduleerd in de antenneversterker en de gegevens worden via coax naar de SAM gestuurd. Aangezien FM en, neem ik aan, AM naar behoren werken, laat dit in ieder geval zien dat de versterker stroom krijgt.

Wat ons terugbrengt naar de fobs

Snelle en vuile controle... Houd de fob letterlijk op het glas van de achterruit en druk op de knoppen. Kijk wat het resultaat is.

Er is ook een bulletin over de fobs en het zeer voorzichtig vervangen van de batterijen met een pluisvrije doek (rubberen handschoenen zouden beter zijn) om ervoor te zorgen dat er geen vingervet of stof tussen de batterijen en de contacten zit.

STAR zou het beste zijn, maar dit zal het misschien een beetje verfijnen.

Attachments

• Like
Reactions: beongo
#34 ·
Bekijk de PDF voor de achterste SAM. Als alle vermelde functies (behalve vergrendelen/ontgrendelen op afstand) werken, is de SAM waarschijnlijk in orde.
Dit veronderstelt ook dat de centrale vergrendelings-/ontgrendelingsknop op het dashboard ook werkt.

Bekijk nu de PDF van de antenneversterker. Dingen om te controleren zouden een kleine coax-verbinding zijn tussen de linker antenneversterker en de SAM. Het RCL-signaal wordt ontvangen en gedemoduleerd in de antenneversterker en de gegevens worden via coax naar de SAM gestuurd. Aangezien FM en, neem ik aan, AM naar behoren werken, laat dit in ieder geval zien dat de versterker stroom krijgt.

Wat ons terugbrengt naar de fobs

Snelle en vuile controle... Houd de fob letterlijk op het glas van de achterruit en druk op de knoppen. Kijk wat het resultaat is.

Er is ook een bulletin over de fobs en het ZEER voorzichtig vervangen van de batterijen met een pluisvrije doek (rubberen handschoenen zouden beter zijn) om ervoor te zorgen dat er geen vingervet of stof tussen de batterijen en de contacten komt.

STAR zou het beste zijn, maar dit zal het misschien een beetje beperken.
Hoi weer, ik heb nu een update voor je, misschien kun je helpen...

Ik heb gemerkt dat zekering 8 de hele tijd springt. Het eerste wat ik controleerde was de zekering, maar die was in orde (althans dat dacht ik), maar nu heb ik hem opnieuw gecontroleerd en hij was gesprongen. Ik heb er nog een 7,5 A zekering in gedaan en hij vloog er meteen uit.

Dus ik heb eerst het alarm losgekoppeld, zekering geplaatst, hij springt nog steeds.
Ik heb de hele antenneversterker losgekoppeld (alle drie de aansluitingen erop) en de zekering springt nog steeds.

Ik zit nu zonder ideeën. Waarom springt de zekering de hele tijd?

Is er nog iets anders aangesloten op zekering 8?

Thx

#35 ·
Voor zover ik kan zien op de bijgevoegde zekeringdiagrammen, zou zekering 8 een zekering van 25 ampère moeten zijn en de stuurkolom/stoelverstelling moeten regelen.

Wees ZEER voorzichtig, ben er niet 100% van overtuigd dat dit de juiste zekeringdiagrammen zijn.

Attachments

#36 ·
Van wat ik kan zien op de bijgevoegde zekeringdiagrammen, zou zekering 8 een zekering van 25 ampère moeten zijn en de stuurkolom/stoelverstelling moeten regelen.

Wees ZEER voorzichtig, niet 100% overtuigd dat dit de juiste zekeringdiagrammen zijn.
Beste Ex-Fed, deze zijn voor w210... Sorry, maar ik heb een w211 stationwagen, 2004 E320.

Ik zit hier echt vast, wat zou er nog meer kunnen veroorzaken dat de zekering springt?

#37 ·
Gat...mijn fout. Totdat bekend is wat er aan zekering 8 is aangesloten...geen idee. Ben ermee bezig.

UPDATE:

het lijkt erop dat zekering 8 geldig is voor optiecode 882 interieurmonitoring, voor de hellingssensor B33 van het automatische diefstalalarmsysteem.

B33 hier >>>

Attachments

#39 ·
Gack...mijn fout. Totdat bekend is wat er aan zekering 8 is aangesloten...geen idee. Ik ben ermee bezig.

UPDATE:

Het lijkt erop dat zekering 8 geldig is voor optiecode 882 interieurmonitoring, voor de hellingssensor B33 van het automatische diefstalalarmsysteem.

B33 hier >>>
Hoi,

Het is opgelost :)

Het was de hellingssensor die op de een of andere manier defect was geraakt. De IC binnenin was helemaal verbrand. De sensor losgekoppeld en nu springt zekering 8 er niet meer uit.

Er zijn veel gebruikte hellingssensoren met precies hetzelfde onderdeelnummer als de mijne, maar ik weet niet of je hem moet programmeren om in de auto te passen of niet. Misschien weet je daar iets over?

Hoe dan ook, bedankt voor alle info :)

Ter informatie voor iedereen: Zekering 8 gaat ook naar de hellingssensor B33 op W211 Estate 2004.