Mercedes-Benz Forum banner

Duoventiel verwijderen en reinigen

174K views 97 replies 38 participants last post by  Suzie_Tall  
#1 · (Edited by Moderator)
Hé, mensen.

Omdat de aanwijzingen voor R&R en het schoonmaken van de duoklep verspreid zijn over een paar threads in dit forum, leek het me handig om ze in één enkele post te zetten die we voor de DIY-thread konden vastzetten.

Credits aan: wood'sbenz, raymond- en netdvn voor de volgende informatie:

Voordat je begint, hier een paar tips:

- ZORG ERVOOR dat je de kleine bedrading die aan de gadget is bevestigd, niet afbreekt.
- ZORG ERVOOR dat je handdoeken onder de duoklep plaatst om gemorst water op te vangen.
- ZORG ERVOOR dat je geen schroeven of onderdelen laat vallen bij het verwijderen en installeren.

De duoklep bevindt zich aan de passagierskant in het motorcompartiment. Hij is gemakkelijk te herkennen omdat hij twee kleine cilindrische aluminium cilinders heeft. Er zitten 5 torx-schroeven (ik denk t-10) die hem bij elkaar houden. Verwijder met de auto KOUD deze torx-schroeven (gebruik een magnetische aandrijving om geen schroef te verliezen). Laat de elektrische aansluiting met rust. Zodra de schroeven zijn verwijderd, verwijdert u voorzichtig de aluminium dop van de duoklep - recht omhoog trekken - mogelijk moet u eerst een dunne/flexibele plamuurmes gebruiken om hem VOORZICHTIG los te maken.

(Bij het opnieuw installeren hebben de twee kleine schroeven aan de achterkant een krappe speling, dus je kunt schilderstape gebruiken en een gaatje voor de schroef prikken. Voordat hij helemaal vastzit, trek je aan de tape en scheur je hem eruit.)

Nadat je de aluminium dop hebt verwijderd, zie je twee plunjers in het onderste gedeelte van de klep. Verwijder voorzichtig de plunjers, droog ze af en reinig ze met een schone doek - je kunt carburateurreiniger gebruiken als ze echt smerig zijn. Eenmaal gereinigd, smeer je het onderste gedeelte van de plunjers in met wat vaseline en zet je alles weer in elkaar.

(Opmerking van Greg over smering... Ik heb dit niet gedaan, maar ik denk dat siliconenvet voor loodgieters effectiever zou zijn voor het smeren van de plunjers, niet op basis van aardolie, dunner, dus het is minder waarschijnlijk dat het de werking van deze kleine dingen belemmert, langer meegaat, enz.)

De foto's van netdvn uit de langste AC-thread in dit forum zijn hieronder te zien. Merk op dat hij in dit geval de duoklep heeft schoongemaakt terwijl deze in de auto was geïnstalleerd. Als je de DIY-reparatie van gt4rcdude gaat doen, is het waarschijnlijk gemakkelijker om de duoklep te verwijderen (persoonlijk denk ik dat ik hem zou verwijderen om hem schoon te maken, minder kans dat er dingen vallen, enz.).

Image

.
Image

.
Image

.
.
.

[EXTRA INFORMATIE] De duoklep van de 1997 E420 (210.072) is VOLLEDIG anders en kan niet gemakkelijk worden gedemonteerd voor reiniging/reparatie. Dezelfde klep wordt ook gebruikt op de 1998-1999 E300 turbodiesels (210.025) en CDI (210.026). Meer details in deze thread:

http://www.benzworld.org/forums/w210-e-class/w210-e-class/w210...nary-tale.html

Nogmaals bedankt aan iedereen die aan dit forum bijdraagt, het helpt zoveel.

Zorg goed voor jezelf en geniet van de rit,
Greg

#41 ·
Mijn duoventiel ziet er anders uit, waar smeer ik de plunjers, het gedeelte in de veren? Bedankt!

Image

Image
De bestuurderskant werd warm, koel aan de passagierskant. Ik heb het werk gisteren gedaan. Mijn duoventiel zag er hetzelfde uit als hierboven. Het was gemakkelijker om met de connector verwijderd te werken. Om hem te verwijderen, drukte ik op de zijkanten van de connector en tilde hem er voorzichtig uit. De put bekleden met papieren handdoeken om te voorkomen dat schroeven verloren gaan, was een heel goed idee. Ik heb een schroef laten vallen, maar hij kon zich nergens verstoppen.
Ik heb de roest en "gom" op de plunjers gereinigd met ontsmettingsalcohol en ze vervolgens laten drogen. Ik hoefde niets te smeren. Ik denk dat de gladde koelvloeistof alles binnenin zal smeren. Toen ik alles terugzette, liet ik de airconditioning draaien, maar de bestuurderskant was nog steeds warm. Ik heb het duoventiel opnieuw verwijderd. De motor was maar een beetje warm, koelvloeistof kwam eruit. Ik heb de dop van het koelvloeistofreservoir gehaald, de koelvloeistof stopte met eruit te komen. Ik heb het duoventiel opnieuw geplaatst, de 3 schroeven bij de firewall geplaatst maar nog niet vastgedraaid, de tegenoverliggende kant van het duoventiel ingedrukt om te zien of de veren het duoventiel een beetje omhoog duwen om de uitlijning te garanderen, de resterende 2 schroeven geplaatst, kruiselings vastgedraaid. Ik merkte dat de schroeven gedraaid moesten worden (niet zo hard) totdat ze niet meer konden worden gedraaid om ervoor te zorgen dat er geen lekkage was. AC-diagnose toonde 14 op sensor 7. Ik heb een beetje freon toegevoegd om 15 te bereiken. Nu kan ik vandaag in de 105 graden in LA rijden zonder te zweten.
Bedankt voor alle tips.

Attachments

#4 ·
Het is me vandaag op het werk gelukt. Nadat ik naar alle anderen had geluisterd, was ik zo voorzichtig en wist ik wat ik kon verwachten, dat ik niets verloor en de lichaamskloven en -spleten niet hoefde te bedekken. Ik trok echter wel bloed uit mijn duim toen ik probeerde de connector los te koppelen, man, je vingers moeten klein zijn om daar te komen. Na 30 minuten proberen en het verzorgen van mijn verwonding, besefte ik toen dat de connector niet losgekoppeld hoeft te worden. Hier zijn een paar foto's ter referentie voor de toekomst, zodat mensen verschillende weergaven kunnen zien van hoe het eruitziet en hoe de elektrische connector niet losgekoppeld hoeft te worden.

Attachments

#6 ·
Er is maar één duoventiel en dat regelt de koelvloeistofstroom door de verwarmingskernen.

Zet de temperatuurregeling aan beide kanten op "LO" en schakel de AC-compressor uit door op de EC-knop te drukken en de ventilator op laag te zetten. Meet dan de luchttemperatuur bij de ventilatieopeningen van het dashboard aan elke kant.

Onder deze omstandigheden, als de ene kant warmer is dan de andere, ligt het probleem in het duoventiel of de drukknopunit.

#8 ·
#10 ·
Duo-klep zou geïndiceerd zijn wanneer de temperaturen ver uit elkaar lagen. De luchtstroom kan een vastzittende klep zijn. Controleer uw PSE. ohlord:bowdown:

#13 ·
Het is normaal bedekt - de foto is zonder de hoes.

#21 ·
Maar nu heb ik 1416, ik weet niet zeker of het nieuw of oud is. Ik heb Greg's codelezer nodig.
ILJ, zou het helpen met Euro-spec auto's (zoals die van jou misschien is)?

#23 ·
Wat hij zei, als je het drukknop HVAC-systeem hebt, gebruik dan de GEWELDIGE ingebouwde diagnose die in de stickies wordt uitgelegd.

#24 ·
^^^^^ Wat hij zei, als je het drukknop HVAC-systeem hebt, gebruik dan de GEWELDIGE ingebouwde diagnose die in de stickies wordt uitgelegd.
Ik heb geprobeerd beide Autos ingedrukt te houden en toen verscheen de code opnieuw. Dus nu moet ik de koelvloeistofcirculatiepomp controleren.

#28 ·
Dat is een heel goede vraag. Het zou fijn zijn om een paar connectoren te hebben, zodat je gemakkelijk een meter in de lijn kunt aansluiten, maar dat is meestal wat veel gevraagd. Wat je wilt weten is de stroomvraag van de motor. Ik weet niet uit mijn hoofd wat het zou moeten zijn, maar niet veel meer dan één ampère.

#31 · (Edited)
Bedankt Matt, als ik de auto uitzet en op de restknop druk, blazen de zijventilatieroosters weer, maar niet zo warm. Ik heb de volgende vragen.

1. Ik weet dat duo-klep DTC 1417 en 1418 zou moeten zijn, maar kan de duo-klepblokkade DTC 1416 veroorzaken? Ik hoop het, want dit is een duur onderdeel.

2. Wanneer ik de extra koelvloeistofpomp voor test verwijder, moet ik die 2 slangen dan afklemmen of gewoon de koelvloeistof laten stromen en later wat bijvullen?

3. Zijn er trucs om de clips/klemmen op de slang te verwijderen? Moet ik ze breken?

Bedankt.

Attachments

#33 ·
Ik had die pomp slecht op W210 en hij gebruikt een magneet als koppeling. Dit betekent dat een bevroren pomp de motor niet bevriest. Ik weet dat de circulatiepomp in de ML enige tijd na het uitschakelen van het contact draait om "hot spots" in de motor te elimineren. Heb dat in de E niet opgemerkt, maar na meer dan een kwart eeuw getrouwd te zijn, hoor ik niet meer alles.