Mercedes-Benz Forum banner

Uw motorbedrading repareren

375K views 260 replies 128 participants last post by  MB-W202  
#1 ·
Zoals door verschillende mensen gevraagd, hier een korte DIY om uw motorbedrading te repareren, zodat u geen $800-$1500 hoeft uit te geven om deze te vervangen.

Verwijder de afdekking waar u de bougies zou vervangen om de drie draden (op een C280) te zien die naar de 3 bobines leiden. Deze draden zijn 12V DC en zijn de meest voorkomende storingspunten.

Afbeelding 1 is een weergave van het deel van de kabelboom op mijn auto dat defect was. Knip voorzichtig de buitenste isolatie van de kabelboom af tussen de stekker en waar de kabelboom een rubberen gedeelte binnengaat.

Afbeelding 2 is een weergave van de kabelboom nadat ik de buitenste isolatie heb verwijderd. De afbeelding is een beetje wazig, maar u kunt de groene corrosie op de draden zien en hoe er geen isolatie omheen zit...dit is slecht!

Afbeelding 3 laat zien hoe ik de draden heb gescheiden en er elektriciteitstape omheen heb gewikkeld, en vervolgens meer tape om beide draden heb gewikkeld om ze bij elkaar te houden. Wees heel voorzichtig om de draden volledig te scheiden, vooral in de stekker en in de rubberen behuizing.

Sluit alles weer aan, zorg ervoor dat de luchtbuis die over de motor loopt weer op zijn plaats zit en start hem dan. Hij zou nu op alle cilinders moeten starten, maar als dat niet zo is, wiebel dan gewoon een beetje met de twee draden in de buurt van de stekker en het rubber totdat het werkt.

Laatste stap, om het Check Engine Light te resetten, zet de motor uit en trek zekering nummer 32 in de zekeringkast aan de bestuurderskant van de auto (LHD-auto's) eruit en laat deze ongeveer 30 seconden zitten. Plaats de zekering terug, zet de auto aan en het Check Engine Light zou uit moeten zijn.

Succes!

Attachments

#3 ·
Sergio said:
De bedrading van de motor heeft op verschillende plaatsen last van gescheurde isolatie, inclusief aansluitingen op de ECU. Je kunt het ding beter vervangen.

Sergio
Opmerking: Deze gids is bedoeld voor degenen die de kabelboom niet willen vervangen of niet het geld hebben om de kabelboom te vervangen, die tussen de $800 en $1500 kost voor het onderdeel alleen. Hoewel het vervangen van de kabelboom het beste is, is het niet altijd een haalbare optie.

#5 ·
Het repareren van de kabelboom op de manier die ik heb beschreven, brengt uw ECU niet in gevaar. In feite is de kans groter dat u uw ECU beschermt door deze reparatie uit te voeren, in plaats van hem gewoon kapot te laten (met de draden kortgesloten en de cilinders die verkeerd vuren).

#8 ·
Ik bedoel niet dat het uitvoeren van deze reparatie de ECU zou kunnen beschadigen; ik bedoel dat het laten zitten van de slechte motorbedrading de ECU zou kunnen beschadigen, dus zelfs als u deze reparatie uitvoert, zijn er andere delen van de bedrading die nog steeds problemen hebben, dus de beste optie is om de hele bedrading te vervangen.

#226 ·
harnas

Ik heb net een offerte gekregen om mijn harnas te vervangen voor 1508,00 van een MB-dealer hier in de omgeving van Toronto... Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb... Soms loopt de motor heel soepel en soms lijkt het alsof hij een paar cilinders mist en absoluut geen vermogen heeft... Klinkt dit als hetzelfde probleem voor jou en zo ja, kan een gemiddelde man (vrij mechanisch) dit uit elkaar halen en repareren?

Pete
Als het probleem aanhoudt, kunt u uw bougiekabels controleren op lekken. Ik ben soortgelijke problemen tegengekomen totdat een van de bougiekabels werd vervangen.

#12 ·
Ik heb een week besteed aan het zoeken naar een fatsoenlijke kabelboom voor mijn 95 C280, maar heb er een paar maanden geleden een nieuwe gekocht bij een MB-dealer. Ik ben in Houston Texas en het kostte ongeveer duizend dollar voor de kabelboom. Mij werd door de MB-dealer waar ik de kabelboom kocht verteld dat deze auto's met defecte kabelbomen van de band kwamen en dat veel MB-dealers deze jarenlang kosteloos hebben vervangen. Ik heb gewoon te lang gewacht. Ik heb ook een heleboel ander werk tegelijkertijd laten doen. Brandstoffilter, bougies en kabels, afstelling, riemen, enz. Al met al kwam het op $2300 uit. Ik hoop dat het het waard was. De auto is qua uiterlijk perfect. Ik heb net een ventilator koppeling gekocht van eBay voor $99 omdat ik weet dat die volgens mijn monteur als volgende kapot gaat en ik merkte net als hij zei dat de temperatuur nu 100f aangeeft in plaats van de 80f die ik gewend ben te zien. Vreemd genoeg kreeg ik 31MPG op de snelweg (airco uit) voor de afstelling, maar nu slechts 29MPG. Raar.

#13 ·
Hallo, ik wil erop wijzen dat, of je het je nu kunt veroorloven of niet, je de hele kabelboom moet vervangen als deze dat stadium bereikt. Als de isolatie bij de spoelen loslaat, is het overal in de hele kabelboom slecht, ook in de rubberen afdichtingen onder de spoel/bougiekabelafdekking. Je wilt de computer niet hoeven vervangen als geld het doel is. Ik heb geprobeerd uw advies op te volgen om het te repareren volgens uw foto's, maar het gaat veel dieper dan alleen daar, mijn advies is om het geld te lenen, uw auto te redden en de kabelboom te vervangen.

#14 ·
davi2 said:
Hallo, ik wil erop wijzen dat of je het je nu kunt veroorloven of niet, je de hele kabelboom moet vervangen als deze eenmaal in dat stadium is gekomen. Als de isolatie bij de spoelen loslaat, dan is deze over de hele kabelboom slecht, ook binnen de rubberen afdichtingen onder de spoel/deksel van de bougiekabel. Je wilt de computer niet hoeven te vervangen als geld het probleem is. Ik heb geprobeerd je advies op te volgen om het te repareren zoals op je foto's, maar het gaat veel dieper dan dat, mijn advies is om het geld te lenen, je auto te redden en de kabelboom te vervangen.
Dat klopt, de kans op succes van deze reparatie hangt sterk af van je vaardigheid met bedrading.

#15 ·
Problemen met de kabelboom

Knip en plak deze website in uw browser, u zult versteld staan van de problemen die worden veroorzaakt door deze defecte kabelbomen!

Gaslekken, kortsluiting in draden, motorbranden!

Ik moet de mijne vervangen, over een periode van vier dagen was een tank benzine, die normaal gesproken 370 mijl oplevert, leeg na 155 mijl. Ik realiseerde me dat ik een lek had en liet de auto naar huis slepen. SRS functioneert niet, de motor slaat over, de brandstofmeter werkt niet. De auto heeft pas 73.000 mijl gereden en is perfect onderhouden, geen stof op de motor. Ik aarzel een beetje om hem op dit moment te repareren, maar ik heb geen extra $ 1.500 liggen om hem te vervangen. :eek:

http://users.adelphia.net/~infoage1/complaints_nhtsa_mercedes_wiring_harness_failures_1991_1997.html

#250 ·
Kortom, Mercedes heeft nooit een terugroepactie gedaan en het aantal getroffen auto's is ongelooflijk - de bouwjaren 91-97 alle modellen. Auto's die stilvallen op de snelweg, branden...wat is er met de veiligheid gebeurd???
Even ter verduidelijking, ik heb net twee W202's gekocht, de eerste een 1996 1.8 Elegance sedan, de tweede een 1999 C230Sport Kompressor stationwagen, uit bovenstaande quote blijkt dat 1999 het probleem met de kabelboom niet zal hebben, maar hoe kan ik door het controleren van onderdeelnummers op de kabelboom van de auto uit 1996 zien of het een probleem is dat in de zijvleugels op de loer ligt?

P

#19 ·
Gelukt! Een nieuwe kabelboom gemaakt voor mijn C-280, de originele connectoren gebruikt, de draden (auto hittebestendig) naast de stekkers (aansluitingen) gesplitst met soldeer en krimpkous, het duurde ongeveer 4 dagen om het project te voltooien, de auto startte bij de eerste poging, geen foutcodes aanwezig, de auto presteert GEWELDIG, de auto heeft nu een stabiel stationair toerental van 550 tpm. De moraal van dit verhaal? Je kunt het zelf doen! Ed

De oude verwijderen:

Image

Het is eraf:

Image

Reparatie: Bovenkant van de foto, Injectoren en bobine stekkers (rode draad) gerepareerd.

Image

P.S. Het is belangrijk om veel foto's te maken, het helpt bij het oplossen van twijfels over reparatie en installatie!

#20 ·
Wauw, dat is geweldig! Zou u overwegen om een service voor het reviseren van kabelbomen aan te bieden? Ik zou geĂŻnteresseerd zijn om uw eerste betalende klant te zijn.

Het zou ook cool zijn om te weten welk merk en welke dikte draad u hebt gebruikt, evenals de naam van het bedrijf waar u het hebt gekocht.

Heeft u ook meer foto's die u kunt plaatsen?

#255 ·
Wow, dat is geweldig! Zou u overwegen om een service voor het reviseren van de kabelboom aan te bieden? Ik zou geĂŻnteresseerd zijn om uw eerste betalende klant te zijn.

Het zou ook cool zijn om te weten welk merk en welke dikte draad u heeft gebruikt, evenals de naam van het bedrijf waar u het heeft gekocht.

Heeft u ook meer foto's die u kunt plaatsen?
Ik bezit een MB C-220, 1995
Ik heb de kabelboom nodig die naar het instrumentenpaneel (alle meters) gaat.
Kunt u er een voor mijn auto maken?

#21 · (Edited)
Zou u overwegen om een revisieservice voor de kabelboom aan te bieden? Het zou geen slecht idee zijn, maar voorlopig houd ik het bij mijn dagelijkse baan, plus ik woon in Brazilië, een beetje te ver! LOL. In antwoord op uw vragen heb ik 3 verschillende draaddiktes gebruikt: 14, 16, 18. De originele kabelboom gebruikt deze maten en een 12 gauge voor een van de massa's. Ik heb de MAF-sensordraad en een paar andere niet aangeraakt, omdat ze in goede staat waren. De kritieke draden zijn de draden die naast het motorblok lopen, zoals injectoren, bobine, etc. Er zijn een paar connectoren die u kunt openen en waar u de nieuwe draad aan de klem kunt solderen. Er is een sensor die 8 draden gebruikt, ik geloof dat het de stationairtoerentalsensor is. Ik moest hem open snijden met een Dremel-tool om HEEL dicht bij de klemmen te komen. De afscherming op deze draden was helemaal tot aan de connector gescheurd. Na de reparatie heb ik de draden omwikkeld met een speciale rubberen tape om wat volume op te bouwen, zodat de clip die de connector aan de sensor vasthoudt, kon grijpen. Een van de moeilijkheden die ik had, was het demonteren van de kabelboom bij een verdeelkast aan de linkerkant van het spatbord (zie afbeelding hieronder), FORCEER HET NIET! Het komt er gemakkelijk af als je het eenmaal doorhebt. Ik heb alle draden, krimpkousen en speciale tapes van één bron gekocht http://www.waytekwire.com/

TK, Ed

Image

#22 ·
Weet iemand een goede leverancier voor de kabelboom, behalve de dealer? Ik heb net mijn transmissiekabelboom verwijderd, verdomme, hij was slecht! Ik weet niet hoe dat ding ĂĽberhaupt werkte. Ik kon het niet laten zoals het was, dus ik heb het eruit getrokken en mijn lokale dealer wil $175,00 plus belasting.

#23 ·
Slechte bedradingsboom

mbusa.com vertelde me dat ik mijn auto naar de dealer moest brengen om hem te laten inspecteren en dat ze mogelijk zouden helpen met de reparatie. Ik wist dat het de kabelboom was, maar wilde weten of er nog andere onderdelen beschadigd waren. Na inspectie van mijn C280 met zeer lage kilometerstand, onberispelijke staat (je kunt van de motor eten), zeiden ze dat ze niet op andere defecten konden controleren totdat de kabelboom is vervangen. Is dit waar? Nou, mbusa wees de claim af, wat ik wel verwachtte, maar verspilde de 120,00 voor diagnoses. Ik wil weten hoe ik die in Thailand voor 400,00 nieuw kan bestellen. HELP alsjeblieft:confused: ...Surfma

#114 ·
mbusa.com vertelde me dat ik mijn auto naar de dealer moest brengen om hem te laten inspecteren en dat ze mogelijk zouden helpen met de reparatie. Ik wist dat het de kabelboom was, maar wilde weten of er nog andere onderdelen beschadigd waren. Na inspectie van mijn zeer lage kilometerstand, onberispelijke staat (je kunt van de motor eten) C280, zeiden ze dat ze niet konden controleren op andere defecten aan onderdelen totdat de kabelboom is vervangen. Is dit waar? Nou, mbusa weigerde de claim, wat ik wel verwachtte, maar verspilde de 120,00 voor diagnoses. Ik wil weten hoe ik die in Thailand voor 400,00 nieuw kan bestellen. HELP alsjeblieft:confused: ...Surfma
Dit is waar... Ik heb een soortgelijk probleem gehad en ik moest eerst de kabelboom repareren en toen kon ik de rest van de auto troubleshooten...

SUCCES! Ik heb mijn kabelboom zelf opnieuw bedraad... Werkt geweldig!

#24 ·
Wees voorzichtig met de vervangende kabelboom. Mij is door mijn (meestal) betrouwbare onderdelenman verteld dat MB een paar leveranciers heeft gehad voordat ze tevreden waren met de kwaliteit van de kabelbomen. FWIW, ik heb de mijne bekeken (volgende week) en hij is in Polen geproduceerd...

#25 ·
Edumen,

Bedankt voor het delen van je onderzoek en informatie!

Ik heb een slechte draad (of connector) naar de krukaspositiesensor (de motor valt uit als ik aan deze draad trek). Deze draad lijkt een massieve, gegoten plastic isolatie te zijn die de twee(?) middelste draden omhult. De connector lijkt ook gegoten te zijn en kan niet worden geopend om opnieuw bedraad te worden.

Hoe heb je deze taak aangepakt?

#26 ·
ergste nachtmerrie

Ik heb een C280 gekocht van een particuliere eigenaar en na 1 week gaat de auto niet harder dan 30 mph. Dus ik breng hem naar de dealer en ontdek dat de kabelboom slecht is, dus ik heb er eindelijk een gloednieuwe gekocht voor 950 dollar en ik heb de Mercedes-man naar mijn huis laten komen om hem te vervangen en de auto start niet eens meer. Hij start, alles werkt, maar hij slaat af als je hem start, zelfs met de automatische start. Hij slaat gewoon af als je hem start, dus ik heb hem naar de MB-dealer gebracht en het is ongeveer 2 weken geleden zonder informatie over wat het probleem zou kunnen zijn. Wat denken jullie dat het probleem zou kunnen zijn? Het is een C280 uit 1995 met slechts 95.000 mijl .... ?