Hallo,
Ik dacht dat ik op een simpele manier alles wat ik heb ontdekt tijdens het repareren van mijn flaring tranny bij elkaar moest zetten. Ik hoop dat deze informatie nuttig is.
Voeg meer details, foto's, video's, etc. toe
Het heeft geen zin om met de tranny te knoeien als de motor niet goed werkt. Hoewel de problemen meestal van vacuĂĽmlekken komen. Ervan uitgaande dat je motor goed loopt, ga dan gewoon op zoek naar vacuĂĽmgremlins.
Motor:
-ATF-niveau. Als het lekt, klik hier.
-Verander alle filters.
-Brandstofslang lekt. Upgrade de handprimerpomp voor een nieuwe bosch.
-Controleer het tankscherm.
-Kleppen afstellen. Controleer de distributieketting.
-Compressietest.
-Reinig het injectiesysteem met Diesel Purge. En of upgrade naar Monarch-sproeiers.
-Timing, injectiepomp
- In het geval van een turbodiesel, controleer je turbo op goede functionaliteit en reinig hem. Gebruik de ALDA-schroef om af te stellen voor een rijker luchtmengsel. Reinig de "banjo"-bout.
-Olieverbruik/verlies.
-Stangen, werken ze goed? soepel bewegen?
-Gloeibougies, als de motor moeilijk start/rookt en beter wordt bij Op.Temp. Als je ze vervangt, wil je misschien de koolstofopbouw verwijderen met behulp van een "ruimer":
http://www.benzworld.org/forums/w12...g/forums/w123-e-ce-d-cd-td/1594582-replaced-glow-plugs-carbon-reamer-clean.html
-Tranny-additieven... dit is wat Benzworld denkt:
http://www.benzworld.org/forums/w123-e-ce-d-cd-td/1550717-tranny-additive-good-bad.html
=============================================
VacuĂĽm:
- Vereenvoudig de vacuĂĽmrouting. Verwijder EGR. Laat een van de vacuĂĽmleidingen van de hoofdslang rechtstreeks naar de VCV gaan met een "Y"-connector die wordt gedeeld met de zwarte lijn die rechtstreeks naar de Modulator gaat. Sluit je MV een voor een aan op "andere gebruikers" om opnieuw op lekken te testen. Begin dan een voor een "andere gebruikers" aan te sluiten om te zien of er een lek is in een van die systemen. Ga met elk van hen een proefrit maken. Meestal is er een lek in de deursloten of klimaatregeling, als dat het geval is, omzeil het dan en pak dat later aan. EGR is niet nodig, je moet het omzeilen.
- Vervang alle rubberen connectoren die er verouderd of broos uitzien ... Het is goedkoop, doe het gewoon allemaal. Vergeet de belangrijkste niet bij de Modulator.
- Controleer of de vacuĂĽmleiding van de Modulator druk vasthoudt. Meestal zwart, gaat van de bovenkant van de VCV naar onder de auto en sluit aan op de Modulator. Zo niet, vervang dan de leiding en ga naar de modulator zelf en controleer of deze vacuĂĽm vasthoudt.
QUOTE: "Je hoeft de modulator niet per se te vervangen als deze geen vacuĂĽm vasthoudt. Soms kun je de rubberen O-ring of rubberen dop vervangen om hem te repareren. Alleen als je olie erdoorheen zuigt, moet je de modulator vervangen." -GOVERT70227
Als de modulator geen vacuĂĽm vasthoudt, moet je hem mogelijk vervangen. Hoewel het niet alleen maar onderdelen verwisselen is, moet het op de juiste druk worden afgesteld en het nieuwe onderdeel wordt niet geleverd met een stuwpen, kijk in de oude en gebruik dat onderdeel met de nieuwe.
- Controleer de hoofdvacuĂĽmslang en de pomp (Deze moet 21-25 inch Hg aangeven). Koppel de hoofdvacuĂĽmslang los van de rembooster en sluit dat uiteinde af met een duim, sluit de mighty vac aan op beide plastic T-stukken (met een Y-connector) die waren aangesloten op alle vacuĂĽmleidingen. Gebruik de MV als meter. Dit gebeurt met de motor stationair.
-Koppel de elektrische stekker van de cruise control los en koppel vervolgens alle vacuümslangen los, behalve één die naar de bovenkant van de VCV gaat en de andere naar de afsluiter. Je laat cruise control, klimaatregeling, EGR en deursloten weg.
-VCV-afstelling, dit is een klep die vacuĂĽm lekt in relatie tot de positie van het gaspedaal. Het bevindt zich bovenop de IP en is gemaakt van een wit/gelig plastic. Het kan worden afgesteld om te regelen wanneer het schakelen plaatsvindt, dit is meestal DE OPLOSSING. Met oude/versleten tranny's moet je misschien omgaan met een harde 1-2 shift om flaring tussen 2-3 en de vroege 4e versnelling te voorkomen. Gebruik je MV als meter tussen "Y" bovenop de VCV en de Modulator-leiding, de originele opstelling is 15Hg bij stationair toerental tot 0Hg bij vol gas.
Bekijk deze link van Gregs300CD: http://www.benzworld.org/forums/w123-e-ce-d-cd-td/1261744-transmission-flaring-clunking-vcv-diy.html
Onthoud dat je een terugslagklep nodig hebt die ten minste het deursysteem en het reservoir afsluit.
-Iemand heeft eerder met de Mod. druk geknoeid... nou, dat is een lastige... het regelen van de Mod volgens specificaties is een echte pijn in de kont. Maar het kan worden gedaan met een meter die is aangesloten op de testpoort, soms kan deze alleen worden afgelezen met de auto die 50 mph rijdt.
=================================================
Eenvoudige uitleg van 722.xxx Mercedes Trannys:
-Hydraulische druk regelt het schakelen.
-Hydraulische druk wordt ingesteld door de primaire pomp en de regelaar. Dit is NIET instelbaar.
-Sommige druk kan extern worden afgesteld om de timing en kwaliteit te regelen.
-4 soorten druk werken samen:
a. Werkdruk: Van de voorste aangedreven primaire pomp, en het is de basis van alle drukken. Kan niet worden afgesteld, maar kan worden gemeten door een poort.
b. Regeldruk: Bouwt druk op met centrifugaalkracht in een geleidelijke verhouding naarmate de snelheid van de tranny toeneemt. Het werkt direct tegen de regeldruk om het schakelen te regelen, afhankelijk van de snelheid van het voertuig. Kan niet worden afgesteld, maar kan worden gemeten door een poort met de auto die een bepaalde snelheid rijdt.
c. Modulerende druk: regelt de werkdruk, van gedeeltelijk tot vol gas. De modulator kan worden afgesteld om de veer erin harder of zachter te maken. De ene manier is constant, door de sleutel erin te draaien en de andere manier verandert constant omdat het vacuüm is. Dit vacuüm wordt ook geregeld door de VCV die vacuüm lekt in verhouding tot de gaspedaalstand. Modulerende druk regelt de schakelingen door de toegepaste druk op de banden op de koppelingen te variëren. Modulerende druk fungeert als een controle voor de werkdruk in verhouding tot het koppel van de motor. Kan worden afgesteld door de sleutel in de modulator te draaien en de druk in de poort ernaast te controleren.
d.Regeldruk: Dit is relatief ten opzichte van de pedaalstand. Verkregen van de modulator door middel van de regeldrukklep, die wordt beĂŻnvloed door de stangen of kabel van de tranny naar de gaspedaalstangen.
Handige diagrammen:
VacuĂĽm:
Motor 617.912 (Model 300D/CD/TD) [1980 federaal?]
Motor 617.950 (300SD)
1980 CA
1981-1984
1984-1985
1985 CA
---------------------------------------------
1981 300TD niet-turbo
QUOTE: "Klep 64 is voor de transmissie, kleppen 64a en 64b zijn voor de EGR (EGR-uitschakeling voor stationair draaien en vollast).
Klep 64 schakelt tussen vol vacuĂĽm van de pomp (nr. 1 op de stekker) bij stationair draaien en gecontroleerd vacuĂĽm van de VCV. Dat doet het door 1 en 4 op de stekker bij stationair draaien aan te sluiten en 4 en 5 aan te sluiten wanneer het gaspedaal wordt ingedrukt.
Op de foto lijkt het alsof 1, 2 en 3 zijn aangesloten en het lijkt er ook op dat niet alle omschakelkleppen aanwezig zijn, maar de foto is niet duidelijk.
Als je de EGR wilt omzeilen, sluit dan gewoon nr. 3 poort aan. Dat werkt als de omschakelkleppen nog werken en niet lekken. Ik weet niet zeker of de omschakelklep 64 afhankelijk is van 64a of 64b, maar zo niet, dan kun je 64a en 64b verwijderen of ze aansluiten.
Je kunt ook de omschakelkleppen repareren, soms is een rubberen leiding of een kleine flipper versleten.
Als alternatief kun je een eenvoudigere omschakelklep uit 1980 installeren of de omschakelklep helemaal verwijderen, zoals oorspronkelijk werd voorgesteld. De transmissie schakelt mogelijk niet terug naar de eerste versnelling bij het optrekken of staat stationair in de eerste versnelling (zodat hij harder trekt), maar ik neem aan dat je daarmee zou kunnen leven." -door Govert70227
------------------------
WEBSITE MET VACUĂśMDIAGRAMMEN, KLIK HIER
Schakelpunten voor NIET-VACUĂśM PRE-1980:
Stangen:
VACUĂśM EGR VERWIJDEREN (Rmac58) :
hierboven gaat de blauw geschilderde lijn door de firewall om te lekken, deze is open en meestal zwart
Handige links:
JUISTE VACUĂśMSYSTEEM "TUNING" BEHAALT OPTIMALE SCHAKELKARAKTERISTIEKEN EN EEN NAUWKEURIGE REPARATIE
DIESEL PURGE
KLEP AFSTELLEN
INJECTORSPROEIER VERVANGEN
EGR VERWIJDEREN DOOR DE VERZAMELLEIDING TE OMZEILEN
VACUĂśM PROBLEMEN OPLOSSEN BASIS
Mercedes 123 126 Diesel Transmissie Ultieme Diagnose- en Afstemkit
Nuttige thread: "Transmissie-experts: help alsjeblieft"
PEACHPARTS THREADS OVER HET ONDERWERP door Whunter
Video van mercedes source over schakelproblemen:
Bedankt aan alle mensen die me hebben geholpen met advies en afbeeldingen, jullie zijn geweldig!!
Ik dacht dat ik op een simpele manier alles wat ik heb ontdekt tijdens het repareren van mijn flaring tranny bij elkaar moest zetten. Ik hoop dat deze informatie nuttig is.
Voeg meer details, foto's, video's, etc. toe
Het heeft geen zin om met de tranny te knoeien als de motor niet goed werkt. Hoewel de problemen meestal van vacuĂĽmlekken komen. Ervan uitgaande dat je motor goed loopt, ga dan gewoon op zoek naar vacuĂĽmgremlins.
Motor:
-ATF-niveau. Als het lekt, klik hier.
-Verander alle filters.
-Brandstofslang lekt. Upgrade de handprimerpomp voor een nieuwe bosch.
-Controleer het tankscherm.
-Kleppen afstellen. Controleer de distributieketting.
-Compressietest.
-Reinig het injectiesysteem met Diesel Purge. En of upgrade naar Monarch-sproeiers.
-Timing, injectiepomp
- In het geval van een turbodiesel, controleer je turbo op goede functionaliteit en reinig hem. Gebruik de ALDA-schroef om af te stellen voor een rijker luchtmengsel. Reinig de "banjo"-bout.
-Olieverbruik/verlies.
-Stangen, werken ze goed? soepel bewegen?
-Gloeibougies, als de motor moeilijk start/rookt en beter wordt bij Op.Temp. Als je ze vervangt, wil je misschien de koolstofopbouw verwijderen met behulp van een "ruimer":
http://www.benzworld.org/forums/w12...g/forums/w123-e-ce-d-cd-td/1594582-replaced-glow-plugs-carbon-reamer-clean.html
-Tranny-additieven... dit is wat Benzworld denkt:
http://www.benzworld.org/forums/w123-e-ce-d-cd-td/1550717-tranny-additive-good-bad.html
=============================================
VacuĂĽm:
- Vereenvoudig de vacuĂĽmrouting. Verwijder EGR. Laat een van de vacuĂĽmleidingen van de hoofdslang rechtstreeks naar de VCV gaan met een "Y"-connector die wordt gedeeld met de zwarte lijn die rechtstreeks naar de Modulator gaat. Sluit je MV een voor een aan op "andere gebruikers" om opnieuw op lekken te testen. Begin dan een voor een "andere gebruikers" aan te sluiten om te zien of er een lek is in een van die systemen. Ga met elk van hen een proefrit maken. Meestal is er een lek in de deursloten of klimaatregeling, als dat het geval is, omzeil het dan en pak dat later aan. EGR is niet nodig, je moet het omzeilen.
- Vervang alle rubberen connectoren die er verouderd of broos uitzien ... Het is goedkoop, doe het gewoon allemaal. Vergeet de belangrijkste niet bij de Modulator.
- Controleer of de vacuĂĽmleiding van de Modulator druk vasthoudt. Meestal zwart, gaat van de bovenkant van de VCV naar onder de auto en sluit aan op de Modulator. Zo niet, vervang dan de leiding en ga naar de modulator zelf en controleer of deze vacuĂĽm vasthoudt.
QUOTE: "Je hoeft de modulator niet per se te vervangen als deze geen vacuĂĽm vasthoudt. Soms kun je de rubberen O-ring of rubberen dop vervangen om hem te repareren. Alleen als je olie erdoorheen zuigt, moet je de modulator vervangen." -GOVERT70227
Als de modulator geen vacuĂĽm vasthoudt, moet je hem mogelijk vervangen. Hoewel het niet alleen maar onderdelen verwisselen is, moet het op de juiste druk worden afgesteld en het nieuwe onderdeel wordt niet geleverd met een stuwpen, kijk in de oude en gebruik dat onderdeel met de nieuwe.
- Controleer de hoofdvacuĂĽmslang en de pomp (Deze moet 21-25 inch Hg aangeven). Koppel de hoofdvacuĂĽmslang los van de rembooster en sluit dat uiteinde af met een duim, sluit de mighty vac aan op beide plastic T-stukken (met een Y-connector) die waren aangesloten op alle vacuĂĽmleidingen. Gebruik de MV als meter. Dit gebeurt met de motor stationair.
-Koppel de elektrische stekker van de cruise control los en koppel vervolgens alle vacuümslangen los, behalve één die naar de bovenkant van de VCV gaat en de andere naar de afsluiter. Je laat cruise control, klimaatregeling, EGR en deursloten weg.
-VCV-afstelling, dit is een klep die vacuĂĽm lekt in relatie tot de positie van het gaspedaal. Het bevindt zich bovenop de IP en is gemaakt van een wit/gelig plastic. Het kan worden afgesteld om te regelen wanneer het schakelen plaatsvindt, dit is meestal DE OPLOSSING. Met oude/versleten tranny's moet je misschien omgaan met een harde 1-2 shift om flaring tussen 2-3 en de vroege 4e versnelling te voorkomen. Gebruik je MV als meter tussen "Y" bovenop de VCV en de Modulator-leiding, de originele opstelling is 15Hg bij stationair toerental tot 0Hg bij vol gas.
Bekijk deze link van Gregs300CD: http://www.benzworld.org/forums/w123-e-ce-d-cd-td/1261744-transmission-flaring-clunking-vcv-diy.html
Onthoud dat je een terugslagklep nodig hebt die ten minste het deursysteem en het reservoir afsluit.
-Iemand heeft eerder met de Mod. druk geknoeid... nou, dat is een lastige... het regelen van de Mod volgens specificaties is een echte pijn in de kont. Maar het kan worden gedaan met een meter die is aangesloten op de testpoort, soms kan deze alleen worden afgelezen met de auto die 50 mph rijdt.
=================================================
Eenvoudige uitleg van 722.xxx Mercedes Trannys:
-Hydraulische druk regelt het schakelen.
-Hydraulische druk wordt ingesteld door de primaire pomp en de regelaar. Dit is NIET instelbaar.
-Sommige druk kan extern worden afgesteld om de timing en kwaliteit te regelen.
-4 soorten druk werken samen:
a. Werkdruk: Van de voorste aangedreven primaire pomp, en het is de basis van alle drukken. Kan niet worden afgesteld, maar kan worden gemeten door een poort.
b. Regeldruk: Bouwt druk op met centrifugaalkracht in een geleidelijke verhouding naarmate de snelheid van de tranny toeneemt. Het werkt direct tegen de regeldruk om het schakelen te regelen, afhankelijk van de snelheid van het voertuig. Kan niet worden afgesteld, maar kan worden gemeten door een poort met de auto die een bepaalde snelheid rijdt.
c. Modulerende druk: regelt de werkdruk, van gedeeltelijk tot vol gas. De modulator kan worden afgesteld om de veer erin harder of zachter te maken. De ene manier is constant, door de sleutel erin te draaien en de andere manier verandert constant omdat het vacuüm is. Dit vacuüm wordt ook geregeld door de VCV die vacuüm lekt in verhouding tot de gaspedaalstand. Modulerende druk regelt de schakelingen door de toegepaste druk op de banden op de koppelingen te variëren. Modulerende druk fungeert als een controle voor de werkdruk in verhouding tot het koppel van de motor. Kan worden afgesteld door de sleutel in de modulator te draaien en de druk in de poort ernaast te controleren.
d.Regeldruk: Dit is relatief ten opzichte van de pedaalstand. Verkregen van de modulator door middel van de regeldrukklep, die wordt beĂŻnvloed door de stangen of kabel van de tranny naar de gaspedaalstangen.
Handige diagrammen:
VacuĂĽm:
Motor 617.912 (Model 300D/CD/TD) [1980 federaal?]

Motor 617.950 (300SD)

1980 CA

1981-1984

1984-1985

1985 CA


---------------------------------------------
1981 300TD niet-turbo

QUOTE: "Klep 64 is voor de transmissie, kleppen 64a en 64b zijn voor de EGR (EGR-uitschakeling voor stationair draaien en vollast).
Klep 64 schakelt tussen vol vacuĂĽm van de pomp (nr. 1 op de stekker) bij stationair draaien en gecontroleerd vacuĂĽm van de VCV. Dat doet het door 1 en 4 op de stekker bij stationair draaien aan te sluiten en 4 en 5 aan te sluiten wanneer het gaspedaal wordt ingedrukt.
Op de foto lijkt het alsof 1, 2 en 3 zijn aangesloten en het lijkt er ook op dat niet alle omschakelkleppen aanwezig zijn, maar de foto is niet duidelijk.
Als je de EGR wilt omzeilen, sluit dan gewoon nr. 3 poort aan. Dat werkt als de omschakelkleppen nog werken en niet lekken. Ik weet niet zeker of de omschakelklep 64 afhankelijk is van 64a of 64b, maar zo niet, dan kun je 64a en 64b verwijderen of ze aansluiten.
Je kunt ook de omschakelkleppen repareren, soms is een rubberen leiding of een kleine flipper versleten.
Als alternatief kun je een eenvoudigere omschakelklep uit 1980 installeren of de omschakelklep helemaal verwijderen, zoals oorspronkelijk werd voorgesteld. De transmissie schakelt mogelijk niet terug naar de eerste versnelling bij het optrekken of staat stationair in de eerste versnelling (zodat hij harder trekt), maar ik neem aan dat je daarmee zou kunnen leven." -door Govert70227
------------------------
WEBSITE MET VACUĂśMDIAGRAMMEN, KLIK HIER


Schakelpunten voor NIET-VACUĂśM PRE-1980:

Stangen:



VACUĂśM EGR VERWIJDEREN (Rmac58) :

hierboven gaat de blauw geschilderde lijn door de firewall om te lekken, deze is open en meestal zwart
Handige links:
JUISTE VACUĂśMSYSTEEM "TUNING" BEHAALT OPTIMALE SCHAKELKARAKTERISTIEKEN EN EEN NAUWKEURIGE REPARATIE
DIESEL PURGE
KLEP AFSTELLEN
INJECTORSPROEIER VERVANGEN
EGR VERWIJDEREN DOOR DE VERZAMELLEIDING TE OMZEILEN
VACUĂśM PROBLEMEN OPLOSSEN BASIS
Mercedes 123 126 Diesel Transmissie Ultieme Diagnose- en Afstemkit
Nuttige thread: "Transmissie-experts: help alsjeblieft"
PEACHPARTS THREADS OVER HET ONDERWERP door Whunter
Video van mercedes source over schakelproblemen:
Bedankt aan alle mensen die me hebben geholpen met advies en afbeeldingen, jullie zijn geweldig!!