Mercedes-Benz Forum banner

Did this thread helped you with your tranny issue?

  • yes

    Votes: 31 89%
  • no

    Votes: 4 11%

DIY W123 Transmissie Diagnose en Afstelling 722.xx OM 616-7

205K views 43 replies 10 participants last post by  vwnate1  
#1 · (Edited)
Hallo,

Ik dacht dat ik op een simpele manier alles wat ik heb ontdekt tijdens het repareren van mijn flaring tranny bij elkaar moest zetten. Ik hoop dat deze informatie nuttig is.

Voeg meer details, foto's, video's, etc. toe

Het heeft geen zin om met de tranny te knoeien als de motor niet goed werkt. Hoewel de problemen meestal van vacuĂĽmlekken komen. Ervan uitgaande dat je motor goed loopt, ga dan gewoon op zoek naar vacuĂĽmgremlins.


Motor:

-ATF-niveau. Als het lekt, klik hier.

-Verander alle filters.

-Brandstofslang lekt. Upgrade de handprimerpomp voor een nieuwe bosch.

-Controleer het tankscherm.

-Kleppen afstellen. Controleer de distributieketting.

-Compressietest.

-Reinig het injectiesysteem met Diesel Purge. En of upgrade naar Monarch-sproeiers.

-Timing, injectiepomp

- In het geval van een turbodiesel, controleer je turbo op goede functionaliteit en reinig hem. Gebruik de ALDA-schroef om af te stellen voor een rijker luchtmengsel. Reinig de "banjo"-bout.

-Olieverbruik/verlies.

-Stangen, werken ze goed? soepel bewegen?

-Gloeibougies, als de motor moeilijk start/rookt en beter wordt bij Op.Temp. Als je ze vervangt, wil je misschien de koolstofopbouw verwijderen met behulp van een "ruimer":
http://www.benzworld.org/forums/w12...g/forums/w123-e-ce-d-cd-td/1594582-replaced-glow-plugs-carbon-reamer-clean.html

-Tranny-additieven... dit is wat Benzworld denkt:
http://www.benzworld.org/forums/w123-e-ce-d-cd-td/1550717-tranny-additive-good-bad.html


=============================================



VacuĂĽm:

- Vereenvoudig de vacuĂĽmrouting. Verwijder EGR. Laat een van de vacuĂĽmleidingen van de hoofdslang rechtstreeks naar de VCV gaan met een "Y"-connector die wordt gedeeld met de zwarte lijn die rechtstreeks naar de Modulator gaat. Sluit je MV een voor een aan op "andere gebruikers" om opnieuw op lekken te testen. Begin dan een voor een "andere gebruikers" aan te sluiten om te zien of er een lek is in een van die systemen. Ga met elk van hen een proefrit maken. Meestal is er een lek in de deursloten of klimaatregeling, als dat het geval is, omzeil het dan en pak dat later aan. EGR is niet nodig, je moet het omzeilen.


- Vervang alle rubberen connectoren die er verouderd of broos uitzien ... Het is goedkoop, doe het gewoon allemaal. Vergeet de belangrijkste niet bij de Modulator.

- Controleer of de vacuĂĽmleiding van de Modulator druk vasthoudt. Meestal zwart, gaat van de bovenkant van de VCV naar onder de auto en sluit aan op de Modulator. Zo niet, vervang dan de leiding en ga naar de modulator zelf en controleer of deze vacuĂĽm vasthoudt.

QUOTE: "Je hoeft de modulator niet per se te vervangen als deze geen vacuĂĽm vasthoudt. Soms kun je de rubberen O-ring of rubberen dop vervangen om hem te repareren. Alleen als je olie erdoorheen zuigt, moet je de modulator vervangen." -GOVERT70227

Als de modulator geen vacuĂĽm vasthoudt, moet je hem mogelijk vervangen. Hoewel het niet alleen maar onderdelen verwisselen is, moet het op de juiste druk worden afgesteld en het nieuwe onderdeel wordt niet geleverd met een stuwpen, kijk in de oude en gebruik dat onderdeel met de nieuwe.

- Controleer de hoofdvacuĂĽmslang en de pomp (Deze moet 21-25 inch Hg aangeven). Koppel de hoofdvacuĂĽmslang los van de rembooster en sluit dat uiteinde af met een duim, sluit de mighty vac aan op beide plastic T-stukken (met een Y-connector) die waren aangesloten op alle vacuĂĽmleidingen. Gebruik de MV als meter. Dit gebeurt met de motor stationair.

-Koppel de elektrische stekker van de cruise control los en koppel vervolgens alle vacuümslangen los, behalve één die naar de bovenkant van de VCV gaat en de andere naar de afsluiter. Je laat cruise control, klimaatregeling, EGR en deursloten weg.

-VCV-afstelling, dit is een klep die vacuĂĽm lekt in relatie tot de positie van het gaspedaal. Het bevindt zich bovenop de IP en is gemaakt van een wit/gelig plastic. Het kan worden afgesteld om te regelen wanneer het schakelen plaatsvindt, dit is meestal DE OPLOSSING. Met oude/versleten tranny's moet je misschien omgaan met een harde 1-2 shift om flaring tussen 2-3 en de vroege 4e versnelling te voorkomen. Gebruik je MV als meter tussen "Y" bovenop de VCV en de Modulator-leiding, de originele opstelling is 15Hg bij stationair toerental tot 0Hg bij vol gas.

Bekijk deze link van Gregs300CD: http://www.benzworld.org/forums/w123-e-ce-d-cd-td/1261744-transmission-flaring-clunking-vcv-diy.html


Onthoud dat je een terugslagklep nodig hebt die ten minste het deursysteem en het reservoir afsluit.

-Iemand heeft eerder met de Mod. druk geknoeid... nou, dat is een lastige... het regelen van de Mod volgens specificaties is een echte pijn in de kont. Maar het kan worden gedaan met een meter die is aangesloten op de testpoort, soms kan deze alleen worden afgelezen met de auto die 50 mph rijdt.


=================================================

Eenvoudige uitleg van 722.xxx Mercedes Trannys:


-Hydraulische druk regelt het schakelen.

-Hydraulische druk wordt ingesteld door de primaire pomp en de regelaar. Dit is NIET instelbaar.

-Sommige druk kan extern worden afgesteld om de timing en kwaliteit te regelen.

-4 soorten druk werken samen:

a. Werkdruk: Van de voorste aangedreven primaire pomp, en het is de basis van alle drukken. Kan niet worden afgesteld, maar kan worden gemeten door een poort.

b. Regeldruk: Bouwt druk op met centrifugaalkracht in een geleidelijke verhouding naarmate de snelheid van de tranny toeneemt. Het werkt direct tegen de regeldruk om het schakelen te regelen, afhankelijk van de snelheid van het voertuig. Kan niet worden afgesteld, maar kan worden gemeten door een poort met de auto die een bepaalde snelheid rijdt.

c. Modulerende druk: regelt de werkdruk, van gedeeltelijk tot vol gas. De modulator kan worden afgesteld om de veer erin harder of zachter te maken. De ene manier is constant, door de sleutel erin te draaien en de andere manier verandert constant omdat het vacuüm is. Dit vacuüm wordt ook geregeld door de VCV die vacuüm lekt in verhouding tot de gaspedaalstand. Modulerende druk regelt de schakelingen door de toegepaste druk op de banden op de koppelingen te variëren. Modulerende druk fungeert als een controle voor de werkdruk in verhouding tot het koppel van de motor. Kan worden afgesteld door de sleutel in de modulator te draaien en de druk in de poort ernaast te controleren.

d.Regeldruk: Dit is relatief ten opzichte van de pedaalstand. Verkregen van de modulator door middel van de regeldrukklep, die wordt beĂŻnvloed door de stangen of kabel van de tranny naar de gaspedaalstangen.



Handige diagrammen:


VacuĂĽm:


Motor 617.912 (Model 300D/CD/TD) [1980 federaal?]
Image


Motor 617.950 (300SD)
Image


1980 CA
Image


1981-1984
Image


1984-1985
Image


1985 CA
Image



Image



---------------------------------------------

1981 300TD niet-turbo
Image


QUOTE: "Klep 64 is voor de transmissie, kleppen 64a en 64b zijn voor de EGR (EGR-uitschakeling voor stationair draaien en vollast).

Klep 64 schakelt tussen vol vacuĂĽm van de pomp (nr. 1 op de stekker) bij stationair draaien en gecontroleerd vacuĂĽm van de VCV. Dat doet het door 1 en 4 op de stekker bij stationair draaien aan te sluiten en 4 en 5 aan te sluiten wanneer het gaspedaal wordt ingedrukt.

Op de foto lijkt het alsof 1, 2 en 3 zijn aangesloten en het lijkt er ook op dat niet alle omschakelkleppen aanwezig zijn, maar de foto is niet duidelijk.

Als je de EGR wilt omzeilen, sluit dan gewoon nr. 3 poort aan. Dat werkt als de omschakelkleppen nog werken en niet lekken. Ik weet niet zeker of de omschakelklep 64 afhankelijk is van 64a of 64b, maar zo niet, dan kun je 64a en 64b verwijderen of ze aansluiten.

Je kunt ook de omschakelkleppen repareren, soms is een rubberen leiding of een kleine flipper versleten.

Als alternatief kun je een eenvoudigere omschakelklep uit 1980 installeren of de omschakelklep helemaal verwijderen, zoals oorspronkelijk werd voorgesteld. De transmissie schakelt mogelijk niet terug naar de eerste versnelling bij het optrekken of staat stationair in de eerste versnelling (zodat hij harder trekt), maar ik neem aan dat je daarmee zou kunnen leven." -door Govert70227

------------------------

WEBSITE MET VACUĂśMDIAGRAMMEN, KLIK HIER


Image

Image




Schakelpunten voor NIET-VACUĂśM PRE-1980:


Image





Stangen:


Image

Image

Image


VACUĂśM EGR VERWIJDEREN (Rmac58) :

Image


hierboven gaat de blauw geschilderde lijn door de firewall om te lekken, deze is open en meestal zwart

Handige links:



JUISTE VACUĂśMSYSTEEM "TUNING" BEHAALT OPTIMALE SCHAKELKARAKTERISTIEKEN EN EEN NAUWKEURIGE REPARATIE



DIESEL PURGE



KLEP AFSTELLEN



INJECTORSPROEIER VERVANGEN


EGR VERWIJDEREN DOOR DE VERZAMELLEIDING TE OMZEILEN

VACUĂśM PROBLEMEN OPLOSSEN BASIS

Mercedes 123 126 Diesel Transmissie Ultieme Diagnose- en Afstemkit


Nuttige thread: "Transmissie-experts: help alsjeblieft"



PEACHPARTS THREADS OVER HET ONDERWERP door Whunter


Video van mercedes source over schakelproblemen:





Bedankt aan alle mensen die me hebben geholpen met advies en afbeeldingen, jullie zijn geweldig!!
 
#2 ·
U hoeft de modulator niet per se te vervangen als deze geen vacuĂĽm houdt. Soms kunt u de rubberen O-ring of rubberen dop vervangen om hem te repareren. Alleen als u olie erdoorheen zuigt, moet u de modulator vervangen.

De stuwpen moet in de modulator worden gelijmd.

Ook is de schakelpunttabel voor niet-vacuüm transmissies, van vóór 1980.
 
#3 ·
Je hoeft de modulator niet per se te vervangen als deze geen vacuĂĽm houdt. Soms kun je de rubberen O-ring of rubberen dop vervangen om hem te repareren. Alleen als je er olie doorheen trekt, moet je de modulator vervangen.

De stuwpen moet in de modulator worden gelijmd.

Ook is de schakelpunttabel voor niet-vacuüm transmissies, van vóór 1980.
Het is goed om te weten dat het misschien alleen de O-ring is!:thumbsup:

Heb je de juiste tabel?
 
#5 · (Edited)
Hier zijn de schakelpunten voor de 722.1, 722.3 en 722.4 (1985 Cali-modellen) transmissie uit de Duitse FSM. Leergas is lichte gas, Vollgas is gaspedaal volledig ingedrukt, maar niet kickdown. Ăśbergas is kickdown (Ăśbergas klinkt veel beter IMO). Onthoud dat de snelheden in km/u zijn, niet in mph. MB vermeldt ook dat de snelheden bij benadering zijn, verschillen in de snelheidsmeter, transmissie, banden etc. kunnen betekenen dat de werkelijke schakelsnelheid afwijkt van de theoretische schakelsnelheden. Schakelsnelheden kunnen worden gebruikt om te bepalen of de bowdenkabel of schakelstang correct is afgesteld. Op modellen met alleen vacuĂĽm kan het worden gebruikt om het vacuĂĽmsysteem te controleren: te veel vacuĂĽm betekent vroeg schakelen; laat schakelen betekent niet genoeg vacuĂĽm. De 722.1 transmissie schakelt eerder op de USA-modellen zoals u kunt zien:
Image
Image
Image
Image
Wisselschakelklep(en), ook bekend als 3/2 kleppen De wisselschakelklep of kleppen bovenop de kleppendeksel worden alleen gebruikt voor de EGR op de turbodieselmodellen, dus de wisselschakelklep kan worden verwijderd zonder de motor of de transmissie te beïnvloeden (zolang u geen vacuümlek creëert bij het verwijderen). Op de niet-turbomodellen worden de wisselschakelklep of kleppen ook gebruikt voor het stilstaan in de tweede versnelling en het terugschakelen naar de eerste versnelling bij het wegrijden. Als u de wisselschakelklep verwijdert, werkt de transmissie mogelijk niet zoals bedoeld. De FSM heeft uitstekende diagrammen voor de vacuümopstelling. Ze verschillen van jaar tot jaar. Het is te vinden in sectie 14.
 
#9 · (Edited)
Hier zijn de schakelpunten voor de 722.1, 722.3 en 722.4 (1985 Cali-modellen) transmissie uit de Duitse FSM. Leergas is lichte gas, Vollgas is gaspedaal volledig ingedrukt, maar niet kickdown. Ăśbergas is kickdown (Ăśbergas klinkt veel beter IMO). ...
Heeft u dit soort informatie voor de dieselmotortransmissies zoals de 722.118, 722.120 of 722.303?
 
#15 ·
(Ik snap niet wat het probleem is met de pm systeem - er zijn slechts twee pm's in mijn inbox - zal ik je een pm als test steuren?)
 
#16 ·
De VS 123.130 had ook de 722.118-transmissie, maar deze was anders afgesteld dan de Euro-modellen. Australië, Japan, Zweden en Zuid-Afrika hadden ook anders afgestelde transmissies. Het resultaat is een transmissie die eerder schakelt. Misschien om de kilometerstand te verhogen.

De stuurstang is hetzelfde voor de VS- en Euro-modellen.

De 722.120-transmissie is voor turbodiesels.

Bij de opties heb je het toelaten van PM niet aangevinkt, daarom kan ik je geen pm versturen.
 
#17 ·
De USA 123.130 had ook de 722.118 transmissie, maar deze was anders afgesteld dan de Euro-modellen. Australië, Japan, Zweden en Zuid-Afrika hadden ook anders afgestelde transmissies. Het resultaat is een transmissie die eerder schakelt. Misschien om de kilometerstand te verhogen.

De controlestang is hetzelfde voor USA- en Euro-modellen.

De 722.120 transmissie is voor turbodiesels.

Bij de opties heb je het toelaten van PM niet aangevinkt, daarom kan ik je geen pm versturen.
Sommige van de 123.130 modellen lijken een transmissie te hebben gehad met een controlestang die geen 722.118 kan zijn geweest, omdat die deze functie niet heeft - dat weet ik omdat ik er een heb! Ik zou graag willen weten welke transmissie er in plaats daarvan is gebruikt.

PM-berichten zijn ingeschakeld - veel te veel opties voor mijn simpele brein!
 
#21 · (Edited)
Ik wil graag de bron bekijken - omdat ik probeer de extra onderdelen in het .118-klephuis te identificeren. Als ik extra onderdelen zeg - dit zijn onderdelen die niet in de ATSG-handleiding staan...
 
#22 · (Edited)
Dat is geweldig, bedankt...

...waar heb je de informatie over de 722.118 vandaan? => je hebt het tussen aanhalingstekens gezet "In 1980..."

Ik wil graag de bron bekijken - aangezien ik probeer de extra onderdelen in het .118 klephuis te identificeren. Als ik extra onderdelen zeg - dit zijn onderdelen die niet in de ATSG-handleiding staan...
Dat is een uittreksel uit het boek dat in deze kit zit:

123 126 Diesel Transmission Ultimate Diagnostic and Tuning Kit | MercedesSource.com

Ik denk niet dat er info over het klephuis is, maar ik denk dat het voor anderen gemakkelijker zal zijn om te identificeren als je foto's deelt.

Meer informatie is hier te vinden:

MZF-Bayer Transmissions

Ik weet hoe ik eenvoudige en veelvoorkomende problemen moet oplossen, wat je doet is veel ingewikkelder. Ik weet zeker dat Govert je op dat gebied kan helpen.

Ik ben enthousiast om je ervaring gedocumenteerd te hebben, deel het alsjeblieft met ons.
 
#24 ·
Ik besefte al vroeg dat geen enkele aanpassing de schakelingen van de 722.315-transmissie zou verhelpen.
Omdat ze interne hydraulische lekken hebben als gevolg van slechte K-schakelpak-engineering.
De auto had 127.000 mijl, bijna allemaal lokaal rijden.
Goodshift San Diego gereviseerd. Werkt goed. $2400.
 
#27 ·
Hallo,

Ik heb deze thread en andere threads hier gelezen omdat ik probeer mijn vacuĂĽmleidingen en transmissieschakelingen te repareren, maar ik ben in de war. De mijne is, denk ik, een 81 300cd en met alleen vacuĂĽmgestuurde transmissie. US-versie, maar ik weet niet of het federaal of Californisch is.

1. Ik heb maar één 3/2 klep, waarvan ik denk dat het een originele opstelling is
2. Thermo vacuümklep heeft slechts één uitlaat in vergelijking met de foto's die er twee hebben en die ene leiding gaat naar een zwarte doos net voor de EGR en in de buurt van de radiator. De EGR vacuümleiding is al afgesloten.
3. Er is maar één 'T' (splitter) opening bevestigd aan de hoofdvacuümleiding. Als dit zo is, waar moeten de andere vacuümverbruikers (bijv. deursloten, airconditioning, motoruitschakeling) dan worden aangesloten?

Kan iemand me helpen, want ik wil de leidingen echt terugbrengen naar de originele opstelling.

Bedankt
 

Attachments

#28 ·
Kunt u een foto plaatsen van uw vacuĂĽmsysteem, uw motor?
Het zou fijn zijn een korte video te hebben.
Wat is er aan de hand? Symptomen?
 
#30 ·
Het klinkt alsof het in de eenvoudigste vorm vacuĂĽm zou kunnen zijn. Ik voel me zeker radeloos zonder het model en de vacuĂĽmsysteem-situatie. Is dit een bastaardmotor? Wat heb je gedaan vanaf bericht #1?
 
#31 · (Edited)
Het is een 81 mdl zonder turbo. 722.118 vacuĂĽmtype.

Mijn vacuĂĽmdiagram is, denk ik, de 1e en 3e foto die ik eerder heb geplaatst.

Zag de thermische vacuĂĽmklep al. Hij heeft twee uitgangen maar er zit geen vacuĂĽmleiding op aangesloten. Ik zal het deze week oplossen.

3/2 klephendel is kapot. Moet dit eerst repareren voordat ik de juiste vacuĂĽmmeting kan krijgen.

Heb het al zo gekregen. Leidingen waren in de war en de transmissie gedraagt zich hetzelfde als nu. Heb de transmissie laten reviseren. Ze hebben de meeste onderdelen vervangen, inclusief de klepbehuizing met een gebruikte omdat de mijne al verbrand was (volgens hen).
 
#32 · (Edited)
Over niet-vacuĂĽmmodulator eerdere transmissies.

1- Inspecteer bussen en stel de stangen af ​​op specificaties.
Zie deze post van Govert70227:http://www.benzworld.org/forums/5040869-post8.html

of, hydraulische druk:

1- De modulatiedruk kan zijn veranderd door een versleten veer of gewoon slijtage van de transmissie.

2- Mogelijk kan een opflakkering worden verbeterd door de druk te verhogen, dit is het geval als de koppelingsplaten en rembanden versleten zijn.

Dat is de modulatiedruk-afstelveer op de foto. Rechts en eronder zit een kleinere moer, dat is de testpoort.

Image


Maak goed schoon met remvloeistof voordat u de veerkamer opent.

Gebruik om de behuizing te openen een 22 mm open sleutel om het onderste uiteinde van de behuizing vast te houden, zodat u voorkomt dat deze draait, en een 17 mm dop om de dop te verwijderen. Er zal wat ATF morsen. Binnenin zit een rechte sleufstelschroef, gebruik een middelgrote platte schroevendraaier om deze te draaien. Draai met de klok mee om de druk te verhogen.

Zachte en kleine stukjes tegelijk.
 
#33 · (Edited)
Handige kopieer- en plakhandleiding voor het oplossen van vacuĂĽmproblemen.

Als je het vacuĂĽm van de hoofdslang leest en de naald van de meter springt, haal dan de hoofdklep eruit (bovenop de pomp), spuit deze in met WD40 of PB Blaster, blaas hem door en maak hem schoon. Het kan goed zijn, maar gewoon vuil. Sommige leden zeiden dat het het probleem oploste. 22 mm dopsleutel.

Image


Hier is een kopie/plak van een andere thread, ik hoop dat het helpt.

Als je denkt dat je vacuĂĽmproblemen hebt, hard schakelen of dat de motor gewoon niet afslaat, dan kun je hier beginnen en je eigen antwoorden krijgen met elke basis vacuĂĽmtester.

De getoonde auto is een 1983 300D, maar de beschreven principes zijn van toepassing op elke 1980-1985 W123 diesel.

De blauwe pijlen geven de richting van het vacuĂĽm aan.

De componenten:

A. HoofdvacuĂĽmtoevoerleiding met geĂŻntegreerde terugslagklep (andere uiteinde verbindt met vacuĂĽmpomp)
B. VacuĂĽmsysteemtoevoer
C. VacuĂĽmsysteemontluchting
D. Drukleiding naar transmissiemodulator
E. Drukleiding naar klimaatregelsysteem
F. Drukleiding/terugslagklep voor centraal vergrendelingssysteem
G. Drukleiding naar contactslot (bruine leiding niet zichtbaar, let op de verbindingsvertakking waar de rode lijn naartoe wijst) (voor brandstofuitschakeling)
H. Drukleiding van ontstekingssignaal naar brandstofuitschakelklep gemonteerd op de injectiepomp
I. Ontluchtingssysteemregelklep
J. Schokdemper
K. VacuĂĽmrembekrachtiger

Procedure:

OPMERKING: BIJ HET TESTEN VAN VACUĂśMELEMENTEN WIL IK NIET MEER DAN ONGEVEER 10-12 PSI OVERSCHRIJDEN - DAT IS ALLES WAT JE NODIG HEBT OM JE ANTWOORD TE KRIJGEN ZONDER ONNODIG RISICO OP EXPLOSIE DOOR OVERDRUK.

1. Test de werking/effectiviteit van de vacuĂĽmpomp.

Bevestig bij draaiende motor je tester aan de grijze leiding (B) in de zuigrichting zoals aangegeven. Als je auto meer dan één poort heeft van de hoofdbekrachtigingsleiding (A), kan het nodig zijn om deze te isoleren om een effectieve meting te krijgen. Het moet 15-20 psi aangeven en de meting zal een paar psi fluctueren. Wanneer een of meer terugslagkleppen in de vacuümpomp defect raken (of iets anders), zal de typische meting slechts ongeveer 5-6 psi zijn, zo ja. Sluit opnieuw aan en zet de motor uit. (Sleutel in de uit-stand)

2. Isoleer het centrale vergrendelingssysteem.

Koppel de gele terugslagklep los. (F) Gebruik een geschikte manier om de open poort af te sluiten zoals aangegeven. Dit isoleert eenvoudigweg het hele centrale vergrendelingssysteem voor test-/tijdelijke doeleinden.

3. Test de toevoerleiding van het klimaatsysteem.

Bevestig de tester aan leiding E. Als deze langer dan één minuut 10 psi kan vasthouden, is er geen reden tot bezorgdheid en kun je hem weer aansluiten. Als deze test mislukt, wil je misschien deze aansluitingen (isolatie) afdekken voor verdere tests.

4. Om het complete brandstofuitschakelsignaal te testen:

Bevestig de tester aan de bruine vacuĂĽmtoevoerleiding (G) Met de motor uit en de sleutel in de aan-stand, test je de druk door deze te evacueren tot 10 psi en zorg ervoor dat deze 30 seconden vasthoudt. Draai de sleutel naar uit. Als de druk daalt, werkt de ontstekingssignaalventiel. Evacueer dan opnieuw met de tester tot 10 psi. Succes geeft aan dat het vacuĂĽmelement voor brandstofuitschakeling (niet getoond, volg de leidingrichting aangegeven door nummer 5) goed is. Druk de tester af. Zet de motor aan met de sleutel. Draai vervolgens de sleutel naar uit. De motor moet blijven draaien. Evacueer met de tester en de motor moet afslaan. Een paar pompen is een goede reactie, als er veel snelle pompen nodig zijn, kan het systeem beter zijn. Controleer of er olie langs de brandstofuitschakelklep in de ontstekingssignaalschakelaar komt, waardoor de rubberen connectoren beschadigd kunnen raken.

5. Opmerking: het brandstofuitschakelingsonderdeel kan direct op de poort (verbonden door de aangegeven leiding) worden getest.

6. Controleer de vacuĂĽmodulator (en de aansluiting van de toevoerleiding) van de transmissie op integriteit. Test leiding D, zoek naar 10 psi om meer dan een minuut vast te houden. Dit element kan ook direct op de toevoerpoort worden getest.

7. Test de basiswerking van de ontluchtingsklep:

Breng bij uitgeschakelde motor de tester aan op de slang zoals aangegeven. Breng 10 psi aan om de druk te controleren. Het moet de druk langzaam afvoeren. Test opnieuw en trek de gashendel helemaal uit en hij moet de druk heel snel afvoeren.
 
#36 ·
Gemarkeerd.
Bovenaan de pagina kun je je ook abonneren op de thread via "thread tools" - je kunt deze ook gebruiken als een soort forum bladwijzer als je wilt...
 
#37 ·
Geweldige draad. DANK U! Ik ben hier nieuw en probeer mijn hoofd te breken over al deze vacuĂĽmzaken.

ik heb net mijn eerste 300DT uit 1985 gekocht, 260.000+ mijl. Ik ben er dol op. Het enige is dat hij hard schakelt 1-2 en 2-3. MAAR GRAPPIG ding, als ik de kachel/blower aanzet, schakelt hij heel goed. Ik probeer te begrijpen waarom dit zou gebeuren, maar ik weet zeker (of bijna zeker) dat het met vacuĂĽm te maken heeft.

Heeft iemand dit ooit meegemaakt?

Heel erg bedankt
 
#38 ·
Zeker, ik wed dat anderen hetzelfde hebben gezien. Anderen hebben erover gesproken dat hun transmissie beter schakelt als de deuren op slot zitten in vergelijking met niet op slot. Het is vacuĂĽm gerelateerd. Meestal duidt dit op een lek ergens in het systeem. Je zult een vacuĂĽmmeter/mityvac-pomp willen aanschaffen en de verschillende systemen (airconditioning, deursloten, transmissie, motorstopklep, remmen) willen isoleren en testen.
 
#40 ·
Ik vergat te vermelden (in bericht #1) dat als de automaat niet wil opschakelen, het de kickdown-schakelaar kan zijn. Ik kan de eerste post om de een of andere reden niet bewerken.
 
#41 ·
Zo. Het is een tijdje geleden dat er een bericht in deze thread is geplaatst. Maar ik ben een van de weinige pechvogels waarbij deze thread me niet al te veel heeft geholpen.

Sinds ik afgelopen zomer mijn auto kocht, heb ik een zeer abrupt schakelende transmissie. Terugschakelen verloopt vlekkeloos, opschakelen is verschrikkelijk. Dingen die ik heb gedaan:
- Het vacuĂĽmsysteem gecontroleerd, alles is in orde. Rubberen laarzen aan beide uiteinden van de harde transmissie vacuĂĽmleiding vervangen.
- Vloeistof en filter vervangen
- Motor- en transmissiesteunen vervangen door OEM
- Voorste flexibele schijf vervangen
- De T-hendel in de modulator verschillende keren uitgedraaid. Dit resulteerde alleen in een verandering van de schakeltiming, de schakelkwaliteit was nog steeds verre van acceptabel.
- Gasklepaansturing is gesmeerd en in specificatie
- Schakelbusjes vervangen

Soms, als alle planeten in deze melkweg op één lijn staan, schakelt hij zo soepel als boter. Is dit zo'n beetje het einde van de lijn voor mijn transmissie? Hoe kan hij zo hard schakelen?? Versleten transmissies slippen, toch? De mijne slipt helemaal niet... soms wou ik dat hij dat wel deed, want dit schakelen kan nooit goed zijn voor het differentieel.
 
#42 ·
Probleem is opgelost! Na veel aanpassingen en diagnoses bleef het probleem aanhouden. Dus ik heb de klepbehuizing eruit gehaald met een maat.

De klepbehuizing uit elkaar gehaald en ontdekt dat een van de veren in de grootste klep (bovenop de 722.1 klepbehuizing) gebroken was. Alles weer in elkaar gezet, olie bijgevuld en voilĂ ... weer soepel schakelen. Enige probleem... mijn modulerende druk was afgesteld op de gebroken veer, dus het lijkt nu een tikkeltje aan de hoge kant te zijn. Ach ja, het is een biljoen keer beter dan het was.

Als elke aanpassing faalt, haal dan de klepbehuizing eruit. Als ik het kan, kan jij het ook. Het is niet zo moeilijk met de 722.1.
 

Attachments