Mercedes-Benz Forum banner

Een toerenteller achteraf inbouwen?

22K views 27 replies 9 participants last post by  marky0  
#1 ·
Dus ik vroeg me al heel lang af of ik die dikke klok (die meestal niet de juiste tijd aangeeft, zelfs als je hem elke keer instelt als je in de auto stapt :D) zou kunnen vervangen door een goed werkende toerenteller?
Of zelfs het hele dashboardcluster vervangen, aangezien de mijne er toch al een beetje beschadigd uitziet.

Hier is wat ik momenteel heb:
Image

Ik ben een paar dagen geleden naar een lokale sloop geweest en vond dit W124-cluster nog op de juiste plek, en het ziet er onbeschadigd uit (een veelvoorkomend probleem hier... onvoorzichtige mensen).
Ik heb geen idee welke motor deze auto had.
Is het mogelijk om het hele ding plug-and-play te doen?
Image

Nog een, dit is een 190E automaat. Ik denk dat de toerenteller misschien met de mijne zou kunnen werken.
Image

En eentje die ik op het internet vond:
Image

Kan ik er iets van gebruiken?
Ik kan alleen de toerenteller of het hele cluster van een van die auto's krijgen.
Welke zou kunnen werken? Of zo niet, waar moet ik dan naar zoeken?

Veel dank!
Marky

#2 · (Edited)
Heb je diesel? Dus je rode lijn moet op 5000 tpm of lager liggen. De 2 bovenstaande meters zijn van benzinemodellen die een andere rode lijn hebben, terwijl de laatste eruitziet als van diesel. Het hele systeem werkt volgens verschillende principes. Ik weet dat mijn diesel uit 1987 een motortoerentalsensor op het vliegwiel heeft. Heeft de jouwe er ook een?

#3 ·
Ja, het cluster in mijn 2.5TD ziet eruit als de onderste met de toerenteller die naar 6K gaat, maar geen werkelijke rode lijn aangegeven. Ik las ergens dat de echte rode lijn 5100 is voor de 2.5 en er geen markering op de toerenteller staat omdat de injectiepomp niet genoeg brandstof kan leveren om de motor te overtoeren. Ik heb echter geen idee of dat waar is, en ik weet ook niet wat de toerenbegrenzer is op de andere dieselmotoren...

En ja, je hebt een signaal nodig voor de toerenteller, en ik weet niet zeker hoe je dat aan je auto zou toevoegen. Ik weet zeker dat iemand hier het wel weet!

#4 ·
Je hebt waarschijnlijk de motorsensor niet om een toerenteller te laten draaien, mijn vriend.
Ik vermoed dat je niet genoeg kabels hebt om de meter van stroom te voorzien, enz.
Het wordt waarschijnlijk een hele klus om dit te proberen te retrofitten.

#5 ·
Welnu, het lijkt erop dat iemand het al gedaan heeft :D

Kijk wat ik vond:
http://tobulus.de/w124/dzm/index.htm

Maar het is allemaal in het Duits... Ik ken geen enkel woord Duits lol :surrender:

Kan iemand de belangrijke stappen vertalen hoe hij het hier gedaan heeft?

Dat zou ook betekenen dat elke toerenteller die in een W124 past en met 6k RPM eindigt, in mijn auto kan worden ingebouwd?

Marky

#7 ·
Dus een toerenteller van een 250D met een max van 6k RPM erop zou toch moeten werken, toch?

Ik heb natuurlijk de Google Translate geprobeerd, maar het is gewoon een hoop gezeur en gedoe, ik kan er nog steeds geen snars van begrijpen :D

Dus ik heb daar nog steeds wat hulp bij nodig :surrender:

Marky

#8 ·
Dus een toerenteller van een 250D met de 6k RPM max erop zou moeten werken, toch?
Ik neem aan dat het zou moeten :D

Ik heb die tekst in het Pools vertaald, maar het is veel werk om hem in het Engels te vertalen.

Ik weet dat je de generator eruit moet halen en hem uit elkaar moet halen. Binnenin zit een rode ring met een rol tussen twee helften van de generator. Die ring moet op het achterste deel van de generator blijven, want hij is daar aangesloten. Als je ernaar kijkt, merk je misschien dat de rol/rollen :confused: met 3 draden aan een plaatje zijn gesoldeerd. En je bevestigt aan een van die draden/punten.

Er is veel meer info over.

Ze zeggen dat er twee soorten toerentellers zijn en ze zeggen niet echt wat het verschil is. Ik denk dat je iemand met goed Duits moet vinden en hem moet vragen het voor je te vertalen. Ik neem aan dat het de beste oplossing is.

#10 · (Edited)
Google Translate is altijd lastig. Vertaling van het Duits naar het Pools gaat meestal beter, omdat die talen een bepaalde logica delen, terwijl het Engels, dat een andere logica gebruikt van woorden met verschillende betekenissen, de verkeerde kiest. Ik weet niets over het Hongaars.
Ik zal later vandaag naar deze Duitse site kijken. Ik ken verschillende talen, maar slechts een paar honderd woorden in het Duits.
Het eerste wat je moet controleren is of de 200D elektronische stationair toerentalregeling heeft met een snelheidssensor op het vliegwiel. Op mijn 300d is de sensor aan de bestuurderskant op de oliepanverlenging geschroefd.

#12 ·
Dit is de sensor die ik voor mijn 300 heb gekocht en als hij is uitgerust, heeft de 200 zeer waarschijnlijk hetzelfde. Je ziet een bout die hem aan de belhuizing klemt en een draad die naar de hoofdkabelboom gaat. Het blijkt dat ik deze sensor niet nodig had, dus als iemand er een nodig heeft, heb ik hem te koop.

#13 · (Edited)
Ik heb de Duitse pagina vertaald en het bevestigt wat ik met mijn beperkte Duits en foto's kon achterhalen. Die auto's hadden de optie van toerentellers, wat destijds erg duur was, en een gebruikte een sensor zoals ik hierboven heb gepost, de andere had een Hall-sensor op een van de poelies.
De auteur gebruikte de ... 3e optie die het dynamo-signaal voor de spanningsregelaar gebruikt, maar dat vereist niet alleen hoge vaardigheid voor de installatie, maar nog meer voor de kalibratie. Zelfs in de loop der jaren ben ik goed geworden in elektrische dingen, ik denk niet dat ik mijn tijd zou riskeren om dit te proberen. Dus IMHO als je de sensor op je auto vindt, dan kun je de meter van een identiek model vinden en dat zou plug-in montage zijn. Anders kom je in een prototype-achtige bedrading terecht.
Zelfs de Duitse auteur had een incident waarbij een kortsluiting alles verbrandde. ... hij/zij geeft de schuld aan de echtgenoot....

#14 ·
Wel, het is bijna onmogelijk om hier een 200D met die uitrusting te vinden.
Maar bijna alle 250D's hebben ze.

Dus als ik die bijna nieuwe van de 250D koop, zou ik dan hetzelfde moeten doen als op die Duitse site die ik linkte?

Of wat zijn/is andere opties om het te laten werken?

Bedankt,
Marky

#15 ·
Zoek uit waar de motorsensor zich bevindt (deze bevindt zich aan de achterkant van de motor). Als u de elektronische stationair toerentalregeling heeft, dan heeft u hoogstwaarschijnlijk ook de sensor. Het zou niet moeilijk moeten zijn om deze aan te sluiten op een 250d-toerenteller, of beter nog, een 250d-harnas voor de toerenteller te pakken.

Bij gebruik van de achtersensor hoeft u de toerenteller niet te openen, zoals op die Duitse site. Dat was om het aantal pulsen per omwenteling te veranderen, aangezien de dieseltoerentellers zijn afgestemd op de achtersensor met veel meer pulsen dan de dynamo of de voorste krukas-pickup.

#18 ·
De pdf toont de toerenteller met Hall-sensor die de Duitser op zijn pagina noemt. Als je naar de foto kijkt, gebruikt dat systeem dezelfde componenten die werden gebruikt op de W123 en de toerentellers op de W123 stonden erom bekend dat ze defect raakten. Hoeveel ben je echt bereid in dit project te steken?

#20 ·
De krukas-voorsensor moet hetzelfde zijn voor de benzine- en dieselmotoren, maar de diesels hebben een andere toerenteller en toerentellerversterker nodig.

#23 ·
OM602 is een vijf cilinder en OM601 is een vier cilinder. Deze toerentellers zijn geconfigureerd voor het aantal cilinders. Je kunt een V8 toerenteller niet gebruiken in een zescilinder, enzovoort. Ik veronderstel dat het mogelijk is om een converter te kopen van bijvoorbeeld Dakota Digital, maar ik weet het niet zeker.

#25 ·
MB maakt het zeker niet gemakkelijk, aangezien ze gewoon een dun papieren label op de achterkant plakken dat aangeeft welke toerenteller zich in de cluster bevindt. Ik heb ongeveer een dozijn 201 en 124 toerentellers, en de meeste missen dit label. Wat ik kon achterhalen is dat de benzineversies 350 Hz zijn en het aantal cilinders aangeven, maar zowel mijn vijf- als zescilinder diesels zeggen gewoon 400 Hz en Diesel, zonder cilinderreferentie. Dit kan erop wijzen dat een dieseltoerenteller werkt met alle 4/5/6 dieselmotorvarianten. Misschien het proberen waard.

#26 ·
Oké, top! :)

Ik zal proberen die toerenteller van de 250D te kopen, nou ja, het is toch maar 13 dollar.

Nog steeds geen sensoren kunnen vinden, ik ben de hele dag met de auto bezig geweest.

Zou iemand foto's kunnen maken van de mogelijke sensoren waarop ik de toerenteller kan aansluiten?

Zou zeer gewaardeerd worden :)

Marky